UP Tilbake
De mørke høstdagene kan være ekstra tunge, men det er mulig å lyse dem opp

De mørke høstdagene kan være ekstra tunge, men det er mulig å lyse dem opp

Det kan friste å gi opp, men det er neppe en god løsning for å komme ut av høstdepresjonen.

iLivet

iLivet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Denne saken er en oppdatering av saken «Livet kan føles litt kjipt når høstmørket sniker seg innpå» som ble publisert i november 2019.

Høstmørket tok i år over hverdagen litt tidligere enn vanlig. Hverdagens mas, skrekken for å havne i karantene, fortsatt påbud om å holde seg unna folkemengder og alltid holde minst én meter avstand. Det er litt kaldt mellom oss. 

Er det rart det føles som om mørket kommer litt tidligere? 

Høstdepresjonen

Livet kan føles kjipt når høstmørket sniker seg innpå. Man bruker noen ganger ordene høstdepresjon eller vinterdepresjon. Vi mener ikke faktiske depresjoner, det er litt viktig å få frem. For dersom du er deprimert så trenger du hjelp av en psykolog eller av legen din. Det er ikke et nederlag å søke hjelp, det er modig å innse at man ikke klarer alt selv. 

Men – noen ganger er livet kjipt, også uten at det ligger psykisk sykdom bak. Sånn er rett og slett bare livet. Kanskje gjør de mørke høstdagene det litt ekstra tungt, eller kanskje prokrastinering tidlig i høst gir en opphopning av arbeid og pensum som må tas tak i når vi har kommet over halvveis i semesteret. 

Det frister litt å gi opp. Resignere, og se enda en sesong av favorittserien din på Netflix. Men dette er neppe en god løsning dersom du ønsker å komme ut av høstdepresjonen. 

Oppmuntringer

1 Hva sier Gud? 

Bibelen er stappfull av oppmuntringer til hvile, og påminnelser om at vi skal få legge bekymringene våre på Gud.

Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. (Fil 4, 6-7) 

Men – det står også flere steder at vi skal gjøre vårt beste, og at vi ikke skal sløse bort tiden vår. I verset under oppmuntres vi til å gjøre alt helhjertet.

Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener. Kol 3, 23

Det betyr ikke at Gud sitter og er skuffet hver gang vi ikke fikk 6-er på en prøve. Og heller ikke at vi skal gjøre alle rundt oss til lags hele tiden. Men – vi blir oppfordret til å se på alt vi gjør som en mulighet til å ære Gud, ved å prøve så godt vi kan.

2 Kos deg litt i hverdagen

Selv om dagene kan være travle, er det veldig viktig å sette av tid til å roe ned. Vi trenger hvile, og vi trenger å ha det litt hyggelig. Tenn lys, sett på oppmuntrende musikk – og bare nyt livet. 

Det er ikke et nederlag å ville slappe av med en episode av en serie, men prøv også å slappe av helt uten stimuli. 

3 Utnytt nevrologien

Mørket kan gjøre det vanskeligere for kroppen å følge helt med på hvor man er i døgnet. Derfor er det ekstra viktig å være litt streng med seg selv om vinteren. 

Kutt ut skjermbruken en stund før leggetid, og prøv å stå opp til samme tid. Slå på alt lyset når du står opp – det stimulerer hjernen din til å våkne skikkelig. Ikke lev i mørket. 

4 Ta vare på din psykiske helse 

Nå har vi alle levd i unntakstilstand og koronakaoset i ganske mange måneder. Det er viktigere enn noen gang å ta vare på sin egen psyke og mentale helse. Isolasjon gjør oss sårbare for ensomheten og de tunge følelsene. Hold kontakten med venner og familie, selv om det kanskje ikke er like enkelt å få møtt alle fysisk. Husk å spørre vennene dine, gjerne direkte, hvordan det går med dem. 

Spør deg selv også, ikke vær redd for å ta kontakt dersom du kjenner at du trenger noen å prate med. Om det så er venner, familie eller profesjonelle. 

denne nettsiden finner du kontaktinformasjon til flere hjelpetelefoner og mer informasjon om hvem det går an å ta kontakt med dersom du sliter psykisk.

5 Det er snart jul

De ekstra tunge morgenene eller trøtte kveldene, kan du minne deg selv på at neste ferie, det er juleferien. Det er kanskje for tidlig til å starte forberedelsene, men prøv å finne frem julegleden og ta den med inn i hverdagen din allerede nå. 

 

Siste fra hver kategori