Jeg tror jeg trenger denne dagen for å virkelig ta inn over meg hvor mye det kostet for Jesus å kjøpe meg fri.

Jeg tror jeg trenger denne dagen for å virkelig ta inn over meg hvor mye det kostet for Jesus å kjøpe meg fri.

På denne lørdagen, ventedagen før oppstandelsen, får vi grunne på prisen Jesus betalte Langfredag. 

Påskemeditasjoner

Påsketekstene er noen av de tekstene i Bibelen du kanskje har lest aller flest ganger. Denne påsken utfordrer vi deg til å lese deler av dem på en litt annen måte. Les sakte, og grunn på betydningen. Vi vil ikke rekke over hele påskeevangeliet, men noen øyeblikk av historien. Kanskje du blir motivert til å lese resten også?

Meditasjon over bibeltekster har vært en del av den kristne tradisjonen helt siden begynnelsen. Men for mange i dag kan det kanskje virke litt fremmed. Men det er ikke så vanskelig – det handler rett og slett om å bruke tid sammen med Gud. I stillhet, i takknemlighet og i undring over hva disse tekstene betyr. 

Husk at dette ikke handler om at du gjør alt perfekt etter oppskriften, men at du lar Gud jobbe i tankene og hjertet ditt. Føl deg fri til å be lenger, eller lese enda flere ganger enn det som står. 

På denne lørdagen, ventedagen før oppstandelsen, får vi grunne på prisen Jesus betalte Langfredag.

BE

Takk Jesus for det du gjorde i påsken. Hjelp meg å søke deg.

LES OG LYTT 

Du kan gjerne lese denne teksten i sin helhet 3 ganger, eller mer. 

Vi leser fra Lukas 23, vers 50 til 56. 

Nå var det en rådsherre ved navn Josef, en god og rettskaffen mann, som ikke hadde vært med på det de andre hadde vedtatt og satt i verk. Han var fra Arimatea, en by i Judea, og han ventet på at Guds rike skulle komme. 

Han gikk til Pilatus og ba om å få Jesu kropp. Og Josef tok Jesu kropp ned, svøpte den i et linklede og la ham i en grav som var hugget ut i bergveggen, og som det ennå ikke var lagt noen i. Det var forberedelsesdagen, like før sabbaten begynte.

De kvinnene som var kommet med ham fra Galilea, fulgte etter. De så graven og hvordan Jesu kropp ble lagt der. Så gikk de hjem og laget i stand velluktende oljer og salver. På sabbaten holdt de seg i ro, som loven krevde.

Rådsherren mot strømmen: Josef fra Arimatea var akkurat det, en rådsherre. De andre rådsherrene hadde vært ganske gira på å få Jesus henrettet. Josef gikk mot strømmen. Han gjorde det kanskje ikke helt åpenlyst, men han hadde ikke vært med på det som hadde skjedd. 

Følger vi Jesus, vil vi uansett måtte gå mot strømmen. Uansett. Det Jesus lærer oss passer ikke inn i en bestemt ideologisk retning, det strider mot alle ideologier som finnes i verden. På en eller annen måte. Når føler du at du går mot strømmen? 

Graven: Kvinnene som hadde vært tilstede under korsfestelsen fulgte etter og så hvor Jesus ble lagt. De rakk ikke å gjøre noe denne kvelden, men satt fram og planla hvordan de kunne pleie den døde kroppen så snart Sabatten var over. De var pålagt å vente, selv om de nok hadde lyst til å gjøre det med en gang.

Denne dagen i påsken er en ventedag også for oss. Jeg har lurt litt på hvorfor Jesus ventet en dag med å stå opp fra de døde. Han trengte jo ikke akkurat tiden, Han er jo mektig nok til å overvinne døden på sekundet om han ville det. 

Kanskje vi trenger denne ventedagen? Kanskje disiplene trengte den?

VÆRE

Bruk noen minutter på å bare være sammen med Gud. Prøv å tenke på noe av det du har lest nå eller Guds kjærlighet til deg. Prøv å la alle andre tanker forsvinne. Hvis dette er vanskelig nå i begynnelsen, kan du sette på litt lav musikk i bekgrunnen.

HJERTEMAT

Er det noe du har lest i dag som du kan ta med deg videre inn i påsken? Eller kanskje inn i hverdagen, etter påske? 

Jeg tror jeg trenger denne dagen for å virkelig ta inn over meg hvor mye det kostet for Jesus å kjøpe meg fri. Den hjelper meg også å forstå disiplenes fortvilelse og sorg. 

TAKK

Å leve i takknemlighet og lovprisning til Gud gjør noe med oss. 

Syng gjerne med, eller lytt i takknemlighet til denne sangen: 

 

Vi avslutter med en bønn. 

Takk Gud, for at du har kontroll på historien. Takk for at du hadde en plan, selv når det for oss virket som om alt håp var ute. Takk Jesus, for at du var villig til å gjennomføre denne planen. 

Amen

 

Påskemeditasjoner

Påsketekstene er noen av de tekstene i Bibelen du kanskje har lest aller flest ganger. Denne påsken utfordrer vi deg til å lese deler av dem på en litt annen måte. Les sakte, og grunn på betydningen. Vi vil ikke rekke over hele påskeevangeliet, men noen øyeblikk av historien. Kanskje du blir motivert til å lese resten også?

Meditasjon over bibeltekster har vært en del av den kristne tradisjonen helt siden begynnelsen. Men for mange i dag kan det kanskje virke litt fremmed. Men det er ikke så vanskelig – det handler rett og slett om å bruke tid sammen med Gud. I stillhet, i takknemlighet og i undring over hva disse tekstene betyr. 

Husk at dette ikke handler om at du gjør alt perfekt etter oppskriften, men at du lar Gud jobbe i tankene og hjertet ditt. Føl deg fri til å be lenger, eller lese enda flere ganger enn det som står.