Det som skjedde denne morgenen har uendelig stor betydning for livene våre

Det som skjedde denne morgenen har uendelig stor betydning for livene våre

Det er virkelig tid for å feire. Jesus seiret over døden! 

Påskemeditasjoner

Påsketekstene er noen av de tekstene i Bibelen du kanskje har lest aller flest ganger. Denne påsken utfordrer vi deg til å lese deler av dem på en litt annen måte. Les sakte, og grunn på betydningen. Vi vil ikke rekke over hele påskeevangeliet, men noen øyeblikk av historien. Kanskje du blir motivert til å lese resten også?

Meditasjon over bibeltekster har vært en del av den kristne tradisjonen helt siden begynnelsen. Men for mange i dag kan det kanskje virke litt fremmed. Men det er ikke så vanskelig – det handler rett og slett om å bruke tid sammen med Gud. I stillhet, i takknemlighet og i undring over hva disse tekstene betyr. 

Husk at dette ikke handler om at du gjør alt perfekt etter oppskriften, men at du lar Gud jobbe i tankene og hjertet ditt. Føl deg fri til å be lenger, eller lese enda flere ganger enn det som står. 

Denne dagen er kirkens store festdag. Det som skjedde denne morgenen har uendelig stor betydning for livene våre. Det er virkelig tid for å feire. Jesus seiret over døden! 

BE

Takk Jesus for påskedag. Hjelp meg, gjennom denne teksten, å se mer av din kjærlighet og makt. 

LES OG LYTT 

Du kan gjerne lese denne teksten i sin helhet 3 ganger, eller mer. 

Vi leser fra Johannes 20, vers 1 til 18.

Tidlig om morgenen den første dagen i uken, mens det ennå er mørkt, kommer Maria Magdalena til graven. Da ser hun at steinen foran graven er tatt bort. 

Hun løper av sted og kommer til Simon Peter og den andre disippelen, han som Jesus hadde kjær, og hun sier: «De har tatt Herren bort fra graven, og vi vet ikke hvor de har lagt ham.» 

Da dro Peter og den andre disippelen ut og kom til graven.  De løp sammen, men den andre disippelen løp fortere enn Peter og kom først. Han bøyde seg fram og så linklærne ligge der, men gikk ikke inn i graven. Simon Peter kom nå etter, og han gikk inn. Han så linklærne som lå der, og tørkleet som Jesus hadde hatt over hodet. Det lå ikke sammen med linklærne, men sammenrullet på et sted for seg selv.  

Da gikk den andre disippelen også inn, han som var kommet først til graven. Han så og trodde. Fram til da hadde de ikke forstått det Skriften sier, at han måtte stå opp fra de døde. Disiplene gikk så hjem.

Men Maria sto like utenfor graven og gråt. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. Da fikk hun se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget, en ved hodet og en ved føttene. «Hvorfor gråter du, kvinne?» spurte de. Hun svarte: «De har tatt Herren min bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham.» 

I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?» Hun trodde at det var gartneren, og sa til ham: «Herre, hvis du har tatt ham bort, så si meg hvor du har lagt ham, så skal jeg ta ham med meg.» 

«Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester. Jesus sier til henne: «Rør meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg stiger opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud.»

Da gikk Maria Magdalena av sted og sa til disiplene: «Jeg har sett Herren!» Og hun fortalte hva han hadde sagt til henne.

En gud som er nær: Jesus sto ikke opp på spektakulært vis for å vise sin makt til flest mulig mennesker. Han viste seg for disiplene sine, mennesker som fulgte ham, og flere enkeltpersoner. Han kom nær til mennesker som trengte ham, og lengtet etter å møte ham. 

Det samme gjør han i dag! Jesus er opptatt av å møte oss, som enkeltmennesker. Han vil gi meg, og deg – nåde og liv. 

Har du følt at Jesus har vært spesielt nær noen gang?

Min oppstandelse: Da Jesus døde, døde han i mitt sted. Da Jesus vant over døden, vant han i mitt sted. Jesu oppstandelse blir med det noe som gjenreiser meg fra de døde. Det er stort. 

Fra å ikke ha håp om å noen gang kunne nærme oss Gud, har vi nå muligheten til en evighet med Gud. Lar du dette synke skikkelig inn?

Det er verdt en skikkelig feiring!

VÆRE

Bruk noen minutter på å bare være sammen med Gud. Prøv å tenke på noe av det du har lest nå eller Guds kjærlighet til deg. Prøv å la alle andre tanker forsvinne. Hvis dette er vanskelig nå i begynnelsen, kan du sette på litt lav musikk i bekgrunnen.

HJERTEMAT

Er det noe du har lest i dag som du kan ta med deg videre inn i påsken? Eller kanskje inn i hverdagen, etter påske? 

Jeg ønsker å ta med meg takknemligheten over korset, og seiersfølelsen med meg videre i hverdagen. Jeg tror på en Gud som allerede har vunnet. Jesus har allerede gjort alt!

TAKK

Å leve i takknemlighet og lovprisning til Gud gjør noe med oss. 

Syng gjerne med, eller lytt i takknemlighet til denne sangen: 

 

Vi avslutter med en bønn. 

Takk Jesus! Takk for oppstandelsen, for at du knuste døden og gav oss livet tilbake. Takk Gud for at du er en Gud som aldri slutter å lengte etter dine barn. 

Amen 

Les mer om det som skjedde Påskedag:
Matteusevangeliet
Markusevangeliet
Lukasevangeliet
Johannesevangeliet

Påskemeditasjoner

Påsketekstene er noen av de tekstene i Bibelen du kanskje har lest aller flest ganger. Denne påsken utfordrer vi deg til å lese deler av dem på en litt annen måte. Les sakte, og grunn på betydningen. Vi vil ikke rekke over hele påskeevangeliet, men noen øyeblikk av historien. Kanskje du blir motivert til å lese resten også?

Meditasjon over bibeltekster har vært en del av den kristne tradisjonen helt siden begynnelsen. Men for mange i dag kan det kanskje virke litt fremmed. Men det er ikke så vanskelig – det handler rett og slett om å bruke tid sammen med Gud. I stillhet, i takknemlighet og i undring over hva disse tekstene betyr. 

Husk at dette ikke handler om at du gjør alt perfekt etter oppskriften, men at du lar Gud jobbe i tankene og hjertet ditt. Føl deg fri til å be lenger, eller lese enda flere ganger enn det som står.