UP Tilbake
7 tips til ting du kan gjøre i hjemmekarantene

7 tips til ting du kan gjøre i hjemmekarantene

En erfaren karantenist kan vel brukes til noe. Her er tips til hva du kan finne på dersom du vil eller må være hjemme.

Tips og Triks

Vi i iTro har omsorg for hele deg, og har en overflod av mer eller mindre fornuftige råd til enhver anledning.

Jeg var en av de aller første som satt i hjemmekarantene etter en liten tur innom et sykehus i Oslo. Nå er kanskje mange av dere  i samme situasjon. 

Jeg var ferdig med mine to uker i karantene samtidig som regjeringen satte strenge regler for å begrense smitte. Det betyr – rett inn i det samme livet, karantenelivet.

Men, en erfaren karantenist kan vel brukes til noe. Her er mine tips til hva du kan finne på dedrsom du sitter i karantene, eller prøver å holde deg mest mulig hjemme og borte fra andre folk. 

Begynn med en hobby du alltid har hatt lyst til å prøve

All organisert idrett, all kultur og de faste aktivitetene i menigheten er avlyst. Plutselig har du masse ledig TID. Tid er noe av det vi i den vestlige verden mangler mest. 

Se på det som en mulighet. En mulighet til å lære å sy korssting, fingerhekle, male, bygge, danse, stå på hendene eller jodle. Fantasien setter grensene. Nå er tiden inne for å øve seg.

Varer karantenen lenge nok, kan det jo potensielt ta deg langt i neste sesongs Norske Talenter. 

Lag god mat 

Det er viktigere enn aldri før at vi spiser god og næringsrik mat. Lite bevegelse og lange dager inne, i kombinasjon med grandis og ostepop er ikke så lurt i lengden. I tillegg blir immunsystemet ditt på topp!

Kanskje kan matlagingen bli en hobby også? Eller en måte å holde kontakten med kjære slektninger?

Nå har du tid til å prøve ut nye oppskrifter, eller ringe bestemor og få henne til å guide deg gjennom, steg for steg, hvordan du lager raspeball. Det blir nok sikkert et godt minne både for deg og bestemor, og de andre som får spise maten.  

Lær deg et nytt språk

Det finnes massevis av apper som hjelper deg å lære språk på en enkel og gøyal måte. Aldri igjen skal du streve med å gjøre deg forstått på ferie.

Siden det nok er en stund til flytrafikken er i gang igjen, kan du jo bli riktig så flink.

Legg tidenes plan for livet til etter karantenetiden

Er du en organisator er dette en drømmemulighet. Planlegg alle prosjekter du skal gjøre, eller legg en detaljert plan for trening eller matplanlegging.

Nå er også tiden for å tenke over hva dine drømmer og mål for året, tiåret, og kanskje livet, er. Gjør research på forskjellige yrker, lag ditt fremtidige hus i Sims eller planlegg drømmebryllupet.

Lev ut barndomsdrømmen 

Teppetelt på stua med milkshakes og popcorn. Godteri til frokost. Netflix hele dagen. Karantenedager er en ypperlig mulighet til å leve ut drømmelivet, det du så for deg da du var barn. 

Jeg kan ikke som fremtidig helsepersonell anbefale å gjøre dette hele koronaperioden, men det er lov å kose seg litt ekstra av og til. 

Bli bedre kjent med de du bor med

I en travel hverdag kan relasjonene til de aller nærmeste ofte bli litt glemt. Nå derimot, er dere tvunget til å henge med hverandre i dagevis. Se på dette som en mulighet til å bli bedre kjent med de du bor sammen med. 

Kanskje foreldrene dine kan fortelle kjærlighetshistorien sin? Det finnes også mange ferdiglagde spørsmål som er laget for å bli bedre kjent, på en litt dypere måte. Google det, eller spør hverandre noe slikt som: «Hvor ser du deg selv om 10 år, hvem er ditt største forbilde, fortell om en gang du ble skikkelig glad eller overrasket.»

Dette kan også veldig lett gjøres over videochat! Bruk tiden til å bli bedre kjent med de menneskene som betyr noe for deg. 

Lev litt som normalt 

Selv om ukesvis i karantene innendørs nok kan kjennes som en drøm som går i oppfyllelse for noen, blir det ganske fort kjedelig. Du blir ferdig med puslespillet du begynte på, du får vondt i hodet av å se på netflix hele dagen. Hos meg skjedde dette dag 3.

Da er det lurt å prøve å få inn litt normale rutiner i karantenelivet. Ikke sov for lenge, ha en fast arbeidstid, spis gode måltider til faste tider og hold deg i bevegelse. Dersom du ikke er i isolasjon kan du gå ut en tur, men du kan alltids følge en treningsvideo på nett – eller powervaske rommet ditt. 

Selv om denne tiden er en unntakstilstand, kan livet fortsette litt som normalt på flere områder. Det krever bare litt mer kreativitet, og en del viljestyrke. 

Siste fra hver kategori