Kunsten å elske våre fiender

Kunsten å elske våre fiender

Frida Stubberud (17) utfordrer oss til å elske hverandre. Ikke på grunn av det vi gjør, men på tross av det vi gjør.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

Kjærlighet er et sentralt og viktig grunnlag i Bibelen. Gud elsker oss med en kjærlighet som er høyere enn noen annen, og vi er satt til å elske våre neste på samme måte som Gud elsker oss.

Vi skal elske alle, også våre fiender. Vi skal være gode mot de som gjør oss ondt. Vi skal ikke la dem «smake sin egen medisin» eller «ta igjen» for noe vondt de har gjort oss. Jesus stiller høyere krav til oss enn det i Bibelen. I Matteus 5,43-44 står det:

«Dere har hørt det er sagt: du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.»

Overvinn det onde med det gode

Ved å ta igjen og hevne seg på det onde som skjer, vil verden drives av en syklus full av hat og ondskap. Ved å respondere på hat med mer hat, vil syklusen av ondskap og fiendtlighet være uendelig.

For å bryte denne syklusen satt Gud oss mennesker til å elske hverandre, også våre fiender. I en verden full av hat og fiendtlighet kan vi som kristne vise at vi bærer på noe annet.

Å overvinne det onde med det gode er en måte å vise at vi tar del i noe som er større enn oss selv. Verden vil se at det lever noe annet i oss.

«La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!» Romerne 12:21

Vi lar oss ikke påvirke av verden, men påvirker verden med Guds kjærlighet. Kanskje vil dette gjøre at flere vil ta del i det vi har. At flere vil ta del i Guds rike kjærlighet.

Kanskje de ikke fortjener vår kjærlighet, men vi fortjente heller ikke Guds kjærlighet, og han ga oss den likevel.

Ufortjent kjærlighet

Vi er elsket av Gud på tross av alt det onde vi gjør. Det er på ingen måte fortjent, men Han elsker oss likevel.

Vi bør tilgi og elske andre som gjør ondt, fordi vi selv gjør ondt. Vi må se våre medmennesker og vår neste gjennom Guds øyne.

Kanskje de ikke fortjener vår kjærlighet, men vi fortjente heller ikke Guds kjærlighet, og han ga oss den likevel.

Vi skal elske hverandre, ikke på grunn av det vi gjør, men på tross av det vi gjør.

Som kristne på jorda er vi satt til å leve til Guds ære etter Jesu eksempel. Jesus elsket Tomas som tvilte, han elsket de romerske vaktene som hånte han, han elsket fariseerne og de skriftlærde, han elsket Paulus som sviktet og bedro han, og han elsker deg og meg, uendelig høyt.

Derfor skal vi også elske hverandre, ikke på grunn av det vi gjør, men på tross av det vi gjør.

Lightstock / Håkon Rydland

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.