Hvis vi velger å følge Jesus, vil han lede oss hjem til ham

Hvis vi velger å følge Jesus, vil han lede oss hjem til ham

Johannes Myhre (17) deler 5 grunner til at han er kristen.

Andakt

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

Min kristne tro har blitt en stor og viktig del av livet mitt. Jeg er oppvokst i en kristen familie og jeg har alltid vært en kristen. Men i senere tid har jeg tatt valget om å gå fra denne såkalte “barnetroen” til en mer personlig tro.

Grunnene til at jeg nå velger å ha denne troen er mange. Derfor vil jeg gjerne dele fem av dem.

1. Støttespiller

Kanskje den viktigste grunnen til at jeg er kristen er at jeg har en støttespiller jeg alltid kan snakke med om ting jeg synes er vanskelig.

Jesus sier i Matteus 11,28: Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile! Uansett hva det gjelder vil Jesus stå med åpne armer og snakke med deg. Dette er viktig for meg, fordi uten det tror jeg alt det vanskelige i livet ville blitt enda vanskeligere.

2. Fellesskap

Noe jeg ikke tenkte så mye på som liten, men som jeg i ettertid har tenkt over, er hvor heldig og privilegert jeg har vært med det kristne fellesskapet i oppveksten. Jeg har alltid hatt kristne venner og et godt kristent fellesskap.

For eksempel gikk jeg på en kristen fritidsklubb og var mye på leir. Jeg gikk også på en kristen ungdomsskole, og går nå på kristen internatskole. Dette gir meg ekstremt mange gode venner og jeg tror det er en viktig grunn til at jeg er kristen den dag i dag.

3. Tilgivelse

Vi mennesker synder og gjør dumme ting hele tiden. Derfor er det helt rått å vite at vi alltid kan komme til Jesus og be om hans tilgivelse.

Det står svart på hvitt i 1.Johannes 1,9: Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.

4. Evig liv

Jeg tror de fleste av oss kan si at vi har vært, eller er redde for døden. Jeg har vært bekymret for det å dø siden jeg var liten. Da er det fint å tenke på at som kristen er man på vinnerlaget, og det ender bare i noe godt.

Jeg sier ikke at jeg ikke frykter døden lenger, men for meg er det en god trøst å vite at jeg har en tro som får meg til paradis.

5. Visdom

En av de viktigste grunnene er at jeg har fått mye visdom om hvordan jeg burde leve livet. Jeg lærer om hvordan jeg kan følge Jesu gode eksempel.

For faktum er at hvis vi velger å følge Jesus, vil han lede oss hjem til ham. Det forklares i Johannes 14,6: Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg”.

Dette er fem av grunnene til at jeg er en kristen: Støttespiller, felleskap, tilgivelse, evig liv og visdom.

Håkon Rydland

Andakt

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.