Gud er viktigere enn alt annet, og jeg gleder meg stort til jeg forstår det

Gud er viktigere enn alt annet, og jeg gleder meg stort til jeg forstår det

Manuel Olsen (19) oppfordrer oss til å velge å være et verktøy for Gud.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

«Da hørte jeg Herrens røst. Han sa: «Hvem skal jeg sende, og hvem vil gå for oss?» Jeg sa: «Jeg! Send meg!»»
Jesaja 6,8

Dette verset sang faren min for meg mange ganger da jeg var liten. Faren min kunne ikke synge, men til tross for det så satt budskapet seg fast i lille meg:

Det at Jesus alltid spør etter om det er noen som vil gå for han og som vil være et verktøy for Gud.

Guds verktøy

Jeg har selv fått kjenne hvor betydningsfull en person sendt av Gud kan være.

Slike personer som har hjulpet meg masse gjennom tunge tider og minnet meg på Guds nærvær i hverdagen min. Det gjør at jeg ønsker utrolig å være et verktøy eller sendebud selv.

Det er mange forskjellige verktøy vi kan være. Alle trenger ikke være en hammer, men vi kan også være en skrutrekker i andres liv. Det handler om å være det som trengs. For det er ikke noe behov for en hammer hvis det trengs en skrutrekker til jobben. Da gjør man mer skade enn godt.

Villig til å hjelpe

Det å se Gud virke i de rundt meg som jeg er glad i er en fantastisk følelse, og jeg har en drøm om at jeg en dag skal bli en person som alltid skal være klar for å forkynne Guds ord gjennom ord eller handling.

Jeg har det samme ønsket for alle rundt meg, at vi alle skal stille opp som frivillige for å hjelpe andre selv om det går imot våre egne ønsker.

Velg Gud først

For det er ofte det som er den største utfordringen. For jeg vil gjerne forkynne om Jesus hele tiden, men så er jeg glad i veldig mye annet også. Jeg setter veldig ofte Brooklyn 99 over Bibelen liksom.

Så jeg kjenner at det er fortsatt mye behov for at Gud sender meg flere velsignelser igjennom personer i livet. Det handler også mye om å kutte ut det som hindrer meg ifra å velge Gud oftere.

Jeg har et håp om at jeg finner en balanse hvor jeg klarer å ta valget om å være med Gud oftere.

Hvilke ting det er er forskjellig for oss alle, og det handler om å identifisere dem og kutte dem ut, eller minke deres betydning og innflytelse i hverdagen selv om det kanskje er noe som du er veldig glad i. For Gud er viktigere enn alt annet og jeg gleder meg stort til den dagen da jeg endelig forstår det.

Det viktigste

Jeg tror at veldig mange kjenner på akkurat det samme og jeg tror selv at jeg aldri kommer til å nå det punktet hvor jeg aldri velger film og serie eller annet over tid med Gud hver gang.

Men jeg har et håp om at jeg finner en balanse hvor jeg klarer å ta det valget om å være med Gud oftere. For det er det som er det viktigste.

Å ta valget om å bruke tid med Gud, å ta valget om å tilbe Gud, å ta valget om å være et verktøy for Gud, å ta valget om å være den som sier «Jesus, her er jeg, send meg».

 

Bibeltekstene er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.