Vi trenger å lære av kristne som har levd lenger med Gud

Vi trenger å lære av kristne som har levd lenger med Gud

En mentor kan hjelpe deg til å vokse i troen.

Tema

Tema på iTro i august er «L».

For å øvelseskjøre må man kjøre med en som er over 25 år og har hatt lappen i 5 år – altså en med erfaring.

Det samme prinsippet kan være nyttig i kristne sammenhenger.

For vi har mye å lære av de som har levd litt lenger og har gått flere runder med Gud enn det vi selv har.

Én måte å gjøre dette på er å skaffe seg en mentor.

En veileder i troen

En mentor er en personlig rådgiver eller veileder som hjelper deg med opplæring og videre utvikling.

I kristen sammenheng er det gjerne knyttet til ledertrening der man får en eldre, erfaren kristen som mentor, for eksempel en pastor eller ungdomsleder.

Et alternativ til mentoring kan være medvandring med jevnaldrende. Det kan du lese om i denne saken: Jeg møter to kamerater jevnlig for å snakke ærlig om livet og troen – både oppturer og nedturer

Les også: Selv om det har vært tøft å sitte i samtalen, og vi har jobbet med tøffe ting, er det noe som letter fra skuldrene mine etter en slik samtale

Bibelsk mentoring

I Bibelen er det mange eksempler på mentor-relasjoner som vi kan lære noe av.

Her er 3 eksempler på mentoring i Bibelen:

1. Profeten Elia og etterfølgeren hans Elisja som talte Guds ord og utførte mirakler i en urolig tid i Israel. (1 Kongebok 19 og 2 Kongebok 2-13)

2. Paulus er mentor for den yngre medarbeideren hans, Timoteus. (1. og 2. Timoteusbrev)

3. Jesus og disiplene hans. (Du kan lese mer om mentor-relasjonen mellom Jesus og disiplene i denne saken: En lærling er en som går sammen med og hermer etter sin mester)

«Den som leter finner»

Vi trenger veiledning for å kunne vokse i troen. Likevel er  det ikke alltid lett å finne seg en mentor.

Noen finner det gjennom menigheten sin, andre må selv lete etter en de vil lære av; så tørre å spørre personen om å involvere seg, og forhåpentligvis få ja til svar.

Det kan koste noe å være den som selv må spørre. Fristelsen er da å la være.

Gevinsten er likevel stor om du tør å prøve – så gi det en sjanse! Om personen sier nei, får du spørre en annen.

Gå gjerne til en pastor eller ungdomsleder for å få hjelp til å finne en mentor for deg.

Lær av flere

Og får du en mentor som ikke fyller alle kravene du hadde i tankene dine – en som både er en far/bestevenn/trener/pastor/bønnekjempe/humorist – så er det lurt å finne flere mennesker som du ønsker å lære noe av og strekke deg etter.

Det kan både være mennesker som lever nå og de som har hatt en betydning for kristen tro og tanke gjennom historien.

Vi står på skuldrene til generasjoner av kristne som har levd nær til Gud gjennom tidene. Ta deg tid til å lære av dem, så vil veien framover gå rett og nå lenger fram enn tidligere.

Neonbrand / Unsplash

Tema

Tema på iTro i august er «L».