Ved å vise gjestfrihet kan vi gi andre en liten smakebit av Guds kjærlighet

Ved å vise gjestfrihet kan vi gi andre en liten smakebit av Guds kjærlighet

La deg inspirere til gjestfrihet i november.

Tema

Tema på iTro i november er «Gjestfri».

Du har helt sikkert besøkt noen og følt på en ordentlig gjestfrihet. Et sted hvor du ble tatt imot på en skikkelig varm, ekte og inderlig måte. Et hjem som virkelig brydde seg og ønsket å ha deg på besøk. Du kom til dekket bord. Et varmt hjem.

Hvem ønsker du å vise gjestfrihet til denne måneden?

Å være gjestfri står sentralt i Bibelen, og som kristne bør gjestfrihet være en verdi vi prioriterer og setter høyt!

Denne måneden heier vi i iTro ekstra på gjestfrihet, som er månedens tema. Vil du sammen med oss heie på gjestfriheten og nestekjærligheten? Hvem ønsker du å vise gjestfrihet til denne måneden?

Gjestfrihet overfor utstøtte

Jesus, vår Frelser og Konge, var et kroneksempel på å vise kjærlighet og gjestfrihet til andre.

Ofte når vi mennesker er gjestfrie, gjør vi det mot mennesker som kan gi oss noe tilbake i en senere anledning. Det er ikke alltid like enkelt å være gjestfri mot de som ikke kan gi oss noe tilbake.

Jesus derimot viste godhet og gjestfrihet mot de utstøtte i samfunnet. De ingen andre i samfunnet tok seg av. De som ikke kunne gi han noe tilbake. De ingen brydde seg om. Men Jesus så dem og brydde seg om dem. Han hadde en unik gjestfrihet med seg da han vandret på jorda.

Vi kan være gjestfri ved å vise godhet i møte med andre medmennesker.

Men Jesus hadde vel egentlig ikke et ordentlig hus og hjem? Hvordan kunne han være gjestfri da?

Å være gjestfri

Å være gjestfri handler ikke bare om å fysisk ha besøk av noen hjemme der du bor. Det handler like mye om hvordan du møter mennesker andre steder.

Hvilke inntrykk tror du andre får når de snakker med deg? Hvilken gjestfrihet møter du dem med? Får de komme til et varmt og inkluderende sted? Et sted hvor de føler seg ønsket og sett? Eller  til et kaldt og likegyldig hjem hvor de bare føler at de var til bry?

Hjemme hos Gud vil vi møte en gjestfrihet som overgår alt. Gud inviterer oss til å bli en del av hjemmet.

Hvilken opplevelse ønsker du at andre skal sitte igjen med etter å ha snakket med deg? Hva gjør du for at de du møter skal komme til et varmt og gjestfritt hjem?

Gjestfrihet handler om å sette andre høyere enn seg selv. Vi kan være gjestfri ved å vise godhet i møte med andre medmennesker. Ved å vise gjestfrihet kan vi gi andre en liten smakebit av Guds kjærlighet.

Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv.
Rom 12,10

En dag skal vi få komme til dekket bord

En dag skal også vi kristne få komme til dekket bord. Vi vil bli ønsket varmt velkommen og verten vil glede seg inderlig over å se oss. Han vil ta oss i mot med åpne armer.

Hjemme hos Gud vil vi møte en gjestfrihet som overgår alt. Vi skal ikke bare komme innom som en gjest. Gud inviterer oss til å bli en del av hjemmet.

Som kristne får vi være en del av Guds familie. Vi er søsken i Kristus og Gud er vår Far. Gud har gitt oss alt.

Mine barn, la oss elske, ikke med tomme ord, men i gjerning og sannhet.
1 Joh 3,18

La oss sammen denne måneden bli inspirert til å øve oss i gjestfrihet – la oss gi andre en smakebit av Guds kjærlighet!

Pixabay

Tema

Tema på iTro i november er «Gjestfri».