Finnes det grenser for humoren vår?

Finnes det grenser for humoren vår?

Alt som i utgangspunktet er godt, kan bli brukt på en slik måte at det blir vondt.

Tema

Temaet på iTro i mai er «Grenser».

Det føles godt å le. Tenk at Gud skapte latter.

Den følelsen når du kjenner det i magen på grunn av latterkrampen. Den følelsen av glede – den skapte Gud!

Og jeg ser på humor og latter som en gave, noe godt.

Men alt som i utgangspunktet er godt, kan bli brukt på en slik måte at det blir vondt.

Uklare grenser

Vi lever i en verden hvor grenser kan være ganske uklare, og når det kommer til humor, virker gråsonen enorm.

For hvor mye er det egentlig greit å tulle med?

Kanskje må vi heller se på hva vi ikke skal tulle med.

Nedlatende snakk og nestekjærlighet

I det dobbelte kjærlighetsbudet sier Jesus dette:

Du skal elske din neste som deg selv (Matt 22,39).

Sammen med budet om at man skal elske Herren av hele sitt hjerte, understreker Jesus at dette er det største budet.

Men det å være nedlatende mot andre grupper mennesker gjennom humoren sin, er ikke å elske sin neste.

Med en gang humor bryter ned istedenfor å bygge opp, er det ikke lenger et kjærlighetsspråk.

Jeg merker selv hvor lett det kan være at humor går på bekostning av andre, da spesielt grupper som man er uenig med. Men som kristne er vi kalt til å elske alle: Vår neste, vår venn og vår fiende.

Og dette gjøres ikke gjennom nedlatende humor og vitser.

For selv om den ikke rettes direkte mot menneskene du sikter mot, vil den være med på å påvirke holdningene våre til disse menneskene – til våre neste.

Humor på grensa til mobbing

Har du hørt teorien om at «mobbing er det sjette kjærlighetsspråket»? Jeg er i alle fall skyldig i å ha sagt det selv, og jeg mener fortsatt at kjærlig erting er en måte å vise at man er glad i noen på.

Men med en gang humor bryter ned istedenfor å bygge opp, er det ikke lenger et kjærlighetsspråk.

Si bare det som er godt, og som bygger opp der det trengs, så det kan bli til velsignelse for dem som hører på (Ef 4,29).

Tull kan forstås bokstavelig og det kan trykke folk ned. Derfor må vi passe på at humor ikke krysser grensa over til mobbing.

Humor og tull kan absolutt være gøy og godt, men det burde ikke være overvekten i nære relasjoner. For det er mer overfladisk enn gode og ærlige samtaler.

Og kanskje er det når «kjærlig mobbing» blir overvekten i et vennskap, at humor krysser en grense – at det ikke lenger føles kjærlig for begge parter.

Gud har skapt humor og han har skapt latter.

Gud har skapt latter

All humor er ikke god humor.

Hvis våre vitser og vårt snakk bryter ned eller er nedlatende mot andre, er det ikke godt.

Det er vanskelig å vite hvor grensene går når det kommer til humor. Og som med alt annet, kommer vi mennesker til kort på også dette område.

Men Gud har skapt humor og han har skapt latter.

Bare så lenge vi ikke trykker andre ned og vi fortsatt baserer livet vårt – og humoren vår – på nestekjærlighet.

Lightstock / Tom Keenan

Tema

Temaet på iTro i mai er «Grenser».