Kanskje skjer det flere mirakler i dag enn vi er klar over

Kanskje skjer det flere mirakler i dag enn vi er klar over

Miraklene i Bibelen er mange, og flere av de kjenner vi godt til. Men hvor er miraklene i dag?

Tema

Tema på iTro i mars er «Mirakler».

Et mirakel er ifølge Store Norske Leksikon «en betegnelse på en spesiell hendelse som ikke kan forklares gjennom vanlig erfaring eller kjente naturlover.»

Bibelen er full av det vi kan kalle mirakler, men skjer mirakler fortsatt i dag?

Mirakler i dagligtalen

Du har kanskje hørt folk si ting som:

  • «Det var et mirakel at det gikk bra!»
  • «Jeg hadde englevakt!»
  • «Barnet vårt er et skikkelig mirakelbarn!»

Skal man tro disse utsagnene, så er det mange som tror på mirakler i dag. Ja, det skjer tilsynelatende mange mirakler fortsatt.

Ordet blir iallfall ofte brukt i hendelser man ikke kan forklare, ofte i sammenhenger hvor det tilsynelatende ikke skulle gått bra eller fått det utfallet det fikk.

Bibelen er full av mirakler

  • Jesus gjorde vann om til vin (Joh 2,9)
  • Jesus helbredet den lamme mannen (Luk 5,23-24)
  • Jesus mettet fem tusen (Mark 6,42-44)
  • Gud delte Rødehavet (2 Mos 14,21-22)

Vi kunne nevnt mange flere eksempler, for Gud er en mester på mirakler.

Det er noe av dette som gjør Gud annerledes. Gud har makt til å gjøre de tingene vi ikke forstår, og Han gjør mirakler.

Hverdagsmirakler

Som kristen tror jeg at vi i mange tilfeller har lett for å tenke at Gud ikke gjør mirakler i dag. Det han gjorde i Bibelen skjedde for flere tusen år siden, ikke i dag.

Det vi velger å rette fokuset vårt på, tar til slutt oppmerksomheten vår.

Men hvorfor skal ikke Gud også kunne gjøre mirakler i dag? Hvis Gud er allmektig, slik han sier, så skal han like fullt kunne utrette mirakler i dag som for 2000 år siden.

Vi må tillate å refokusere blikket vårt

Da jeg for noen år siden kjøpte meg bil, følte jeg at jeg så tilsvarende biler overalt, hele tiden. Fokuset og oppmerksomheten min var så innstilt på den bilmodellen, at det var den jeg så.

Slik tror jeg hjernen vår fungerer på andre områder også. Det vi velger å rette fokuset vårt på, tar til slutt oppmerksomheten vår, og det vi ender opp med å se.

Om vi refokuserer blikket vårt og retter oppmerksomheten vår til Gud og det han gjør, så tror jeg vi i mye større grad vil få se det Han gjør på jorda. Slik kan vi få se Guds mirakler.

Når «tilfeldigheter» blir «Gudfeldigheter»

Det kjente og kjære ordet «gudfeldighet» brukes ofte om mirakler, og kanskje da i litt mindre skala.

Hvis vi vier oppmerksomheten vår til Gud, tror jeg flere av tilfeldighetene vi opplever i livet kan vise seg å være Gudfeldigheter. Gud som gjør mirakler i dag – i ditt liv.

Så kanskje har ikke miraklene helt gått ut på dato. De skjer hele tiden, men fokuset vårt er med på å begrense det vi ser.

Lightstock

Tema

Tema på iTro i mars er «Mirakler».