6 spektakulære bibelske fiskehistorier som virker for utrolige til å være sanne

6 spektakulære bibelske fiskehistorier som virker for utrolige til å være sanne

Det er lite som slår en god fiskehistorie. Og den blir ofte bare bedre og bedre.

Tema

Månedens tema i juni er fisk.

Bibeltekstene er hentet fra Bibelselskapet 2011.

Hver sommer i oppveksten pleide vi som familie å dra til mormor og morfar på Bømlo. Det beste med de feriene var uten tvil å fiske!

Som liten gikk jeg hver eneste dag ned til brygga med en liten fiskestang, med knuste snegler på kroken, for å fange små rødnebb, knurr og krabber.

Jeg puttet dem i små bøtter, som et lite akvarium, og var stolt over fangsten. Men dette var jo bare småfisk.

Storfisk på kroken

Det var de gangene vi dro ut i båt for å fiske med garn og stang vi fikk storfangst. Ville det bite på en stor lyr eller torsk denne gangen, eller ble det bare noen småmakrell?

For det er lite som slår følelsen av å kjenne at man har en skikkelig stor fisk på kroken. Det er ekstra spennende i de få sekundene når man må vurdere om dette er en skikkelig sværing, eller om jeg bare har satt meg fast i bunnen. Hvorav det siste ofte er tilfellet.

Enda mer frustrerende er det når du er sikker på det er en sværing, og så ryker snøret. Du kunne jo bare sett for deg DEN store fisken vi KUNNE ha fått opp i båten!

De gangene vi faktisk fikk storfisk i båten var det alltid en glede å bære det opp til mormor, som viste enorm begeistring for fiskekakene hun nå kunne lage til middag.

Du kunne jo bare sett for deg DEN store fisken vi KUNNE ha fått opp i båten!

Fisken blir ofte større og større

Når jeg skulle fortelle disse fiskehistoriene til vennene mine, var det lett å pynte litt på sannheten. Når jeg skulle vise hvor stor fisken var, var det lett å utvide armene: «SÅ stor var fisken!»

Og til neste gang utvidet jeg kanskje armene litt ekstra, slik at det ble en enda bedre fiskehistorie. Fisken ble lenger og lenger for hver gang. (Armbevegelser eksemplifisert ved et bilde fra UL nedenfor).

Eller hvis jeg skal ta bilde med fisken, så ser den jo ekstra stor ut om man holder den nærme kamera!

Med andre ord er det lett å gjøre fiskehistorier enda mer spektakulære enn de var i virkeligheten.

Er bibelens fiskehistorier overdrevne?

I Bibelen leser vi en del fiskehistorier som rett og slett virker helt utrolige. Har forfatterne, på samme måte som meg, pyntet litt på sannheten i sine fiskehistorier?

Det er vanskelig å si, men jeg velger likevel å tro på at de stemmer. Jeg velger å tro på at Guds ord er sant. Jeg tror jo på en Gud som kan gjøre store mirakler, og som valgte ut fiskere til å bli sine nærmeste venner og disipler. 

Det er ganske mye i Bibelen som virker for godt til å være sant, men vi velger likevel å ha tillit til at det stemmer. Ingenting er umulig for Gud!

Så la oss se på noen av de beste fiskehistoriene fra Bibelen:

Hvis du holder musepekeren over bibelreferansen dukker hele teksten opp. På mobilen kan du trykke rett på bibelverset.

Jona i fisken – Jona 2,1-11

Profeten Jona ble slukt av en stor fisk da han ble kastet i havet.  Han var i buken på fisken i tre dager og tre netter. Etter Jona ba til Herren, så spydde fisken Jona opp på tørt land.

Peters fiskefangst – Lukas 5,1-11

Da Jesus skulle tale til folket ved Gennesaretsjøen, fikk Jesus bruke båten til Simon Peter til å forkynne. Etterpå sa Jesus at de skulle legge ut på dypet, noe de ikke hadde tro på. De hadde jo fisket hele natten uten fangst. Men da de gjorde det, fikk de så mye fisk at garnet holdt på å revne, og de måtte tilkalle nærliggende båter for å ikke synke.

153 fisk etter oppstandelsen – Johannes 21,1-14

Etter Jesus hadde stått opp igjen, viste han seg på ny til disiplene som var ute for å fiske. Jesus, som sto på stranden, sa at de skulle kaste garnet ut på høyre siden av båten. De kastet garnet ut, og fikk så mye fisk at de ikke klarte å dra det opp. Da innså Peter at det var Jesus som sto på stranden. De fikk 153 fisk i alt. Men selv om det var så mange, revnet ikke garnet.

Jesus metter fem tusen med to fisker (og fem brød) – Markus 6,30-44

Det eneste mirakelet som står i alle fire evangeliene er da Jesus mettet fem tusen med to fisker og fem brød. Disiplene forsto ikke hvordan alle disse skulle få mat, det ville jo tilsvare to hundre dagslønner! På dette øde stedet, langt fra gårder og landsbyer, fant de bare fem brød og to fisker. Men Jesus ba takkebønnen og delte ut. Alle spiste og ble mette.

Peter fisker med stang og får en fisk med sølvmynt – Matteus 17,24-27 

Dette er en mer ukjent historie vi bare finner i Matteusevangeliet. Folket spurte Peter om Jesus betalte skatt til tempelet. «Jo» svarte Peter. Selv om Jesus ikke hadde trengt å betale, gjorde han det for ikke å støte noen. Jesus sa til Peter at han skulle gå ned til sjøen og fiske med et snøre. Den første fisken han fikk skulle ha en sølvmynt i gapet, som Peter skulle bruke som tempelskatt for seg selv og Jesus.

Jesus kaller disiplene til å bli menneskefiskere – Matteus 4,18-22

Mens Jesus gikk langs Galileasjøen la han merke til brødrene Simon og Andreas som kastet not i sjøen, fordi de var fiskere. Da sa Jesus til dem: «Kom og følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere.» Straks forlot de garnet og fulgte Jesus. Dette er kanskje det mest spektakulære av alt. Jesus valgte ut helt vanlige folk til å forkynne evangeliet til andre mennesker. Og det samme kallet har Jesus gitt til deg og meg.

Kevin Carden / Lightstock

Tema

Månedens tema i juni er fisk.

Bibeltekstene er hentet fra Bibelselskapet 2011.