Det hev ei rose sprunge

Julesangen som er skrevet på vanskelig nynorsk, men skildrer julens budskap på en nydelig måte.

Julesanger

Som en siste oppladning til julen gir vi deg både kjente og kjære, og nyere julesanger til oppbyggelse frem til julaften.

Sangene er spilt inn i Ljan kirke. Maria Engås Halsne synger, Sverre Undheim spiller piano, Lars-Åge Barreth Stavran har fikset lyd, Torstein Stokkan har filmet og Aslak Ånestad har klippet.

Det hev ei rose sprunge. Julesangen som er så gammeldags og nynorsk at det faktisk er litt vanskelig å forstå alt innholdet. Men innholdet er vel verdt å se litt nærmere på. 

Sangen er egentlig en tysk julesang fra 1500-tallet som ble oversatt til norsk på begynnelsen av 1900-tallet. 

Profetiene i Jesaja

«Det hev ei rose sprunge» tar utgangspunkt i Jesaja 11,1:

«En kvist skal skyte opp fra Isais stubbe, og et skudd skal spire fram fra hans røtter.»

Dette gjør denne sangen perfekt til førjulstiden. Å lese disse profetiene, og tenke litt over de store linjene i Guds frelsesplan, hjelper oss å se julens mening og innhold. Vi får se litt forbi nisser, julemat og kos, og ser mot korset. 

Vil du lese mer om profetier om Jesus, sjekk ut denne saken. 

Rose i en kald verden

Sangen er stappfull av symbolikk. Jesus er rosen, eller kvisten i Jesaja, som springer ut fra en knust eller ødelagt rot. En ødelagt verden som trengte, og som fortsatt trenger en frelser. 

Da Jesus ble født i Betlehem var det nok ikke snø og vinter, men «midt i den kalde vinter» kan også si noe om verdens tilstand. Vi var i mørke, i en situasjon bundet av synden. 

I sangen beskrives det også hvordan rosa (Jesus) skinner i verden, og når vi får se og oppleve dette lyset så blir Han vår allés største skatt. «Hennar ljos oss fangar» er en nydelig beskrivelse av det å ta i mot Jesus, og får frem at det er lyset som gjør noe med oss, at den Hellige Ånd jobber.

Denne sangen er vel egentlig verdig en tolkning i tentamensstil, men siden det nå er ferie så stopper vi her. Men – lytt godt til teksten, og bruk dette som en sang som åpner og forbereder hjertet ditt til å ta inn juleevangeliet. 

 

Julesanger

Som en siste oppladning til julen gir vi deg både kjente og kjære, og nyere julesanger til oppbyggelse frem til julaften.

Sangene er spilt inn i Ljan kirke. Maria Engås Halsne synger, Sverre Undheim spiller piano, Lars-Åge Barreth Stavran har fikset lyd, Torstein Stokkan har filmet og Aslak Ånestad har klippet.