TeFT-Teamet trosset unntakstilstand for misjonstur

Hver morgen ba vi for et av de unådde folkeslagene i Etiopia, blant annet Dassanach-folket. På bønnemøtet to dager senere fikk vi høre at 80 av dem nylig hadde blitt døpt. Det skjer store ting i Etiopia!

TeFT-Team

TeFT-Team er kortere misjonsturer som arrangeres av NLM ung til Etiopia, Mongolia, Kina og Peru. Teamene får bli kjent med misjonsarbeidet, leve som de lokale og bli enda mer tent for å tjene!

Det var et forventningsfullt TeFT-team som satte seg på flyet til Etiopia i påsken. De fleste hadde aldri vært i Afrika eller på noen lignende turer tidligere, og var spente på hva som ville møte dem. Det som var sikkert var at alle så fram til å bli enda bedre kjent med misjon og bli tent for å tjene!

Tross lite søvn på flyet, så landet vi trygt i Addis hvor vi ble tatt godt imot på NLM-tomta i byen. Etter en god frokost var det bare å hive seg avgårde i minibussen på vei nedover mot nydelige Hawassa, hvor vi fikk bo på den gamle ferieplassen like ved Hawassasjøen. Et nydelig sted med masse fugler, natur og flotte folk.

Sjekk også
ut inntrykkene våre i vloggen:

Ble kjent med elever på Tabor

En av dagene besøkte vi Tabor Evangelical Collage, hvor det er både High School og Teologi-studie. Jeg kjente en del elever fra tidligere, som også årets team ble godt kjent med. Vi besøkte dem, spiste med dem, var med i timen og spilte volleyball med dem. Uheldigvis for oss tapte vi 2-1 i sett da Norge (inkl inngifta misjonærer) spilte mot etiopierne. En dag fikk vi også besøkt familien til Liban i teamet (som opprinnelig er fra Hawassa og kan både amharisk og oromo) som vi alle satt stor pris på.

Vi deltok også på All-Sport utenfor tomten, hvor Kåre steller i stand med lek, morro og forkynnelse fra Bibelen for de lokale ungene hver lørdag. Hyenesafari og hjemmebesøk på Tabor-fjellet utenfor tomta sto også på programmet.

RMM-prosjekter

Videre dro vi på enda en lang biltur for å besøke RMM-prosjekter i Arba Minch og Gerese, som står for Reducing Mother Mortality. Her besøkte vi sykehus og møtte flere gravide mødre og noen nyfødte barn. Etter at disse prosjektene startet opp har mødredødeligheten sunket drastisk. Det var interessant å se på hvordan sykehuset som NLM-startet for 42 år siden nå drives av de lokale og redder tusenvis av menneskeliv i året.

I Arba Minch dro vi også på båtsafari hvor vi fikk nærkontakt med både krokodiller og flodhester, til stor begeistring for noen og skremmende for andre.

Unntakstilstand og statsministervalg

Før vi reise ned hadde vi hørt at det var mer urolig i landet enn det hadde vært på veldig mange år. Statsministeren hadde gått av, det var mye militære i gatene, blokader av veier flere steder i landet og fare for demonstrasjoner. Heldigvis merket vi ikke så alt for mye til dette og følte oss trygge (kanskje utenom den gangen jeg ble rana da vi skulle på etiopisk Premier-League kamp). Før vi dro hjem fikk landet en ny kristen statsminister, Abiy Ahmed. Dette var landets første president fra Oromo-folket, som er den største folkegruppa i landet.  Vi håper og ber for en god framtid og godt lederskap i landet.

80 fra Dassanach-folket ble døpt

Hver morgen ba vi for ett av de unådde folkeslagene i Etiopia. Det finnes over 80 folkegrupper, og selv om det i dag er mange kristne i landet, har mange fra disse folkeslagene aldri hørt evangeliet. En av dagene ba vi for Dassanach-folket hvor 0.5% er kristne. Da vi kom tilbake til Addis deltok vi på bønnemøtet hvor vi fikk høre fra en misjonær at 80 Dassanach-folk nylig hadde blitt døpt. Det synes vi var utrolig stilig, og inspirerte oss til å fortsette å be for unådde folkeslag.

En del av et større oppdrag

Vi hadde også mange fine dager i hovedstaden Addis Abeba, en storby med 6 millioner innbyggere. Dette fikk vi virkelig merke, spesielt i trafikken hvor mennesker, biler og dyr kjemper om plassen. I byen deltok vi blant annet på fotballtrening med laget KSSA, og var på gudstjeneste og ungdomskonsert i Mekanisa, en av Mekane Yesus sine kirker. Vi fikk også mange gode vennskap med de lokale disse dagene.

Den ene kvelden dro vi på Addis sin mest populære restaurant, og til min store fortvilelse ble jeg dratt med opp på scenen, uten noe særlig form for danseskills…

Nå som vi er tilbake i Norge sitter vi igjen med masse opplevelser og er veldig takknemlige for å oppleve og være en del av misjonsarbeidet i Etiopia. Hvis du ønsker å være med på en slik tur neste år, så kan du lese mer her.

Liv Ingrid Frøyen, som også var med på turen har laget en veldig bra video. Den er verdt å sjekke ut her:

Årets team besto av: Liban Wako, Daniel Kapelrud, Oda Rydland, Adele Afdal, Liv Ingrid Frøyen og Håkon Rydland