Ikke gjør troen vanskeligere enn den er

Ikke gjør troen vanskeligere enn den er

Krigeren Naaman ble tilbudt helbredelse, men ble sint fordi løsningen virket for enkel. Slik kan vi kanskje også tenke om frelsen.

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Han var en stor kriger. En hærfører. Høyt aktet i kongeriket og en av kongens nærmeste.

Men ingen grad av stilling og respekt kunne ta fram ham sykdommen, spedalskheten, som plaget han. Ingen leger kunne gjøre ham frisk.

I sitt eget hjem får han høre snakk om én.
Én som kan helbrede ham.
Én som kan gjøre det ingen andre klarer.
En profet i Israel: Elisja.

Med mengder av gull reiser han til profetens dør. Forventningen er stor idet budskapet skal overbringes. Nå kommer fasiten.

Utfordringen.

Oppgaven han må utføre for å bli helbredet.

Idet beskjeden blir formidlet fra én til en annen, forandrer forventningen seg drastisk til sinne. Sinne over oppgaven som er for lett. Og ordene til Elisja hjemsøker Naaman hele veien vekk fra profetens hus:

«Gå og vask deg sju ganger i Jordan! Så skal kroppen din bli frisk og du bli ren». (2 Kong 5,10).

For lett?

Jeg synes historien fra 2 Kongebok 5 om Naaman er fascinerende.

Her har du en kriger med en uhelbredelig sykdom som får muligheten til å bli frisk via den enkleste handling man kan tenke seg, også velger han å reise vekk i sinne! Det var rett og slett for lett.

Men når jeg tenker meg om, lurer jeg på om ikke jeg er som Naaman. For jeg har en tendens til å gjøre troen vanskeligere enn den er.

For er det ikke for lett, at alt jeg trenger å gjøre for å bli frelst, er å tro?

Frelst ved tro

Jesus har ofret livet sitt for oss, og vi står igjen med den letteste oppgaven: Å tro. Paulus skriver det slik:

«For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave». (Ef 2,8)

Det å tro er litt som å vaske seg i Jordan.

Historien om Naaman er et vakkert eksempel på hva frelsen er. Alt Naaman trengte å gjøre, var å bade. Alt jeg trenger å gjøre, er å tro. Så fikser Gud resten!

Guds gave

Heldigvis for Naaman, har han venner som påpeker hvor idiotisk det er å ikke gjøre det profeten har sagt kun fordi det er for lett.

Så Naaman vasker seg i Jordan, syv ganger, og Naaman blir helbredet. Og det er Gud som helbreder! Gud som utfører det ingen andre klarte!

Det å tro er litt som å vaske seg i Jordan. Det er egentlig ikke vanskeligere enn det. Vår oppgave er lett fordi Gud allerede har ordnet alt gjennom Jesu død og oppstandelse.

Ikke gjør frelsen vanskeligere enn den er. For den hviler ikke på våre gjerninger, men på Gud. Alt vi trenger å gjøre, er å tro.

KI

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.