Hva synes du om talen? Jeg hadde egentlig hørt det samme før…

Hva synes du om talen? Jeg hadde egentlig hørt det samme før…

Poenget med andakter er ikke at du skal høre noe nytt hele tida, men blant annet å minne deg på det du allerede har hørt.

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Hender det du hører det samme budskapet igjen og igjen i ungdomsarbeidet ditt? Rare greier. Man skulle jo tro det beste var å sørge for at det alltid kom noe nytt og spennende! Da kunne dere lært noe interessant på hvert eneste møte.

Om vi går til Bibelen, ser vi at forfatterne stadig minner de troende om noe de allerede vet. Kall det gjerne påminnelse.

Minner oss på Guds ord

Jeg gjetter på at du i hverdagen stadig får påminnelser i ulike sammenhenger. Foreldre som minner deg på å rydde rommet eller gå ut med søppelet. Lærere som minner om leksa som skal være ferdig til neste time.

Mot slutten av Romerbrevet gjør Paulus noe lignende. Etter å ha slått fast at han er overbevist om at menigheten i Roma er både fylt av godhet og har nok kunnskap, skriver han:

Likevel har jeg noen steder skrevet ganske åpent og direkte, for å minne dere om det dere før har hørt. (Romerne 15,15)

På samme måte kan vi lese Peter minne leserne på noe:

Derfor vil jeg stadig på ny minne dere om alt dette, enda dere kjenner til det og er grunnfestet i den sannhet som er kommet til dere. (2. Peter 1,12)

Vi kan også ta med et siste eksempel fra Judas’ brev:

Jeg vil minne dere om noe, enda dere allerede vet alt dette […] (Judas 5)

Dermed kan vi slå fast at påminnelser absolutt hører hjemme i kristen formidling. Men hvorfor, egentlig?

Vi lever ved ordet vi fikk liv ved

Om du har kommet til tro, var det ved å høre evangeliet om Jesus Kristus. Det betyr ikke at du er «ferdig» med evangeliet, og skal videre til neste trinn.

Dette budskapet er også for dem som allerede har blitt vekket av det – det er ordet de skal leve ved.

Alle disse påminnelsene handler ikke om at kristne har så dårlig hukommelse. Det er mer enn å huske på noen viktige faktaopplysninger.

Jesus svarte: «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham. (Johannes 14,23)

Ved troen har vi fått Ånden, som har som oppgave å minne oss på Guds ord. Når vi hører Guds ord igjen og igjen, bevarer, fornyer og utruster det oss til å leve for ham.

Lov å lære mer

Det betyr ikke at du ikke får lov til å lære noe nytt! Om du kjenner uke etter uke at du gjerne skulle lært enda mer om hva som står i Bibelen, så er det et herlig ønske.

Kanskje finnes det et bibelundervisningstilbud i nærheten, eller temakvelder? Har du mennesker rundt deg som du kan stille spørsmål til? Et år på bibelskole kan også være det du leter etter.

Dessuten finner du flere tusen saker om Bibelen og kristen tro her på iTro!

Pearl

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.