– Ved å velge Guds vei og Hans vilje, så velger vi samtidig det som er best for oss. Gud er jo ren kjærlighet – pure love

– Ved å velge Guds vei og Hans vilje, så velger vi samtidig det som er best for oss. Gud er jo ren kjærlighet – pure love

Thea Jonasmo (19) skriver om hvilken frihet som ligger i å overgi seg til Herren.

Andakter av og for unge

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for unge. Andaktene baserer seg på et av skribentens favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

I Bibelen, blir vi oppfordret til å overgi oss selv til Herren. Det å overgi seg betyr; å gi opp sin egen makt og kontroll til en annen autoritet. Vår autoritet, den som vi skal overgi oss til, er ingen annen en Herren selv.

Vær helt ærlig med deg selv, ville du, som en synder og et menneske tatt alle valg basert på din egen kraft og forstand?

Vær helt ærlig

Overgivelse er med andre ord, det å FÅ LOV til å fornekte seg selv, og gi førersete over til Han som vet best. Det er en fantastisk mulighet!

Vær helt ærlig med deg selv, ville du, som en synder og et menneske tatt alle valg basert på din egen kraft og forstand? Eller ville du latt en allvitende, allmektig og kjærlig Gud gjøre det for deg?

Det er Guds kjærlighet som må drive oss, vi har ikke kjangs alene

Gud, som vet mer om deg og dine omstendigheter, Gud som i himmelen og jordens skaper, Alfa og Omega. Israels Gud, vår Gud, den sanne og eneste Gud. Han er villig til å ta valgene for deg, for ditt beste – det er helt RÅTT.

Les også: Vår vilje er sterk, og det å overgi vår vilje til Gud kan oppleves smertefullt

Guds kjærlighet må drive oss

For hvis man gjør gode gjerninger i egen kraft, vil man ikke klare det så lenge. Man må la gjerninger bli et resultat av troen vi har på Kristus, et resultat av overgivelsen til noe større en oss selv. Det er Guds kjærlighet som må drive oss, vi har ikke kjangs alene.

«Bli i meg så blir jeg i dere» (Joh 15,4)

Vi er kalt til å overgi oss til Herren, det er jo det beste for oss. Ved å velge Guds vei og Hans vilje, så velger vi samtidig det som er best for oss. Gud er jo ren kjærlighet – pure love.

– Vi kjemper en vunnen kamp

Likevel, realistisk sett, er dette en helt umulig oppgave for oss som mennesker. Det ligger ikke i vår syndige natur å la en høyere makt bestemme for oss.

Om du gir Gud den plassen Han fortjener, så vil Han jobbe for deg og gjennom deg

Det vil bli en indre kamp mot kjødet og ånden. Heldigvis er vi ikke kalt til å klare dette livet alene, og vi kjemper en vunnen kamp.

«Vær frimodig og sterk! Frykt ikke, og vær ikke redd! For Herren din Gud er med deg i alt det du tar deg fore» (Jos 1,9)

Om du gir Gud den plassen Han fortjener, så vil Han jobbe for deg og gjennom deg, men det krever, som sagt, at du gir Han din tillatelse – Han har tross alt gitt oss fri vilje.

Jeg overgir meg

For en frihet og velsignelse å få lov til å gi alle bekymringer og valg over til Herren.

En oppfordring til slutt er å la teksten i «Jeg overgir meg», bli en bønn, om at du hver dag skal klare å fornekte deg selv, ta opp ditt kors og følge Jesus (Luk 9,23) og «ikke som jeg vil, men som du vil» (Matt 26,39).

«Jeg overgir meg helt til deg,

ta mitt alt ja hele meg,

hele livet vil jeg følge deg,

alt jeg gjør er for å ære deg.»

Privat

Andakter av og for unge

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for unge. Andaktene baserer seg på et av skribentens favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.