LEVENDE TRO: Fått nåde – gi nåde

LEVENDE TRO: Fått nåde – gi nåde

Dette er det syvende av åtte bibelgruppeopplegg i serien "Bergprekenen".

Levende Tro

Levende Tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk) HER, eller få vårens opplegg i 8 deler gratis her på iTro annenhver mandag fremover.

  1. Takk og be for samlingen
  2. Les Matteus 7,1-12 hver for dere, og noter ned hva som treffer dere
  3. Lytt til: Holy Ground – JJ Heller
  4. Les teksten under høyt i fellesskap
  5. Snakk sammen om spørsmålene nederst
  6. Del bønneemner og be for hverandre

Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye!

Har du noen gang lagt merke til ting andre gjør galt, eller ting du tenker du er bedre på enn andre? Selvfølgelig har du det! Sånn er vi mennesker, og det vet Jesus alt om.

Døm ikke! Din hykler! (v. 1 og 5) Jesus legger ingenting imellom når han snakker til oss om hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre, vi som er kristne søsken.

Han oppdrar oss og forklarer hva som er Guds gode vilje for hvordan vi skal leve sammen. Utgangspunktet hans er at han kjenner de syndige menneskene han snakker til fullt ut.

Vi kan bli provosert og avfeie det han sier, men isteden kan det være bra å puste med magen og spørre Gud: Hvordan kan dette bli til noe godt for meg i mitt liv?

Dømmesyke

Når Jesus ber oss om å ikke dømme, da handler det om dømmesyke. Vi skal ikke være sånne som er ute etter å ta hverandre, som er strenge eller slemme mot hverandre.

Vårt kristne fellesskap, oss søsken i mellom, skal være prega av at vi elsker hverandre, at vi bærer over med hverandre, er forståelsesfulle, tålmodige og vennlige.

I tillegg sier Jesus at vi ikke skal henge oss opp i å belære andre om hva som er deres feil, når vi ikke er klar over våre egne feil først. Vi skal ikke være hyklere, men ydmyke og drevet av kjærlighet hjelpe hverandre til å leve nær Jesus.

Hvis vi setter høye krav til hvordan andre lever livene sine, skal de samme kravene brukes til å måle våre liv (v. 2).

Hva med oss?

Vi kan ha lett for å se andres synd, feil og mangler. Hva med våre egne utfordringer? Tør du be Gud om å vise deg synda som preger ditt liv? Det er en utfordrende bønn å be, men det viktigste for hver eneste en av oss er at vi innser at vi er totalt avhengige av Jesu nåde.

Og den nåden han gir oss, den skal vi vise andre – slik at vi ikke er dømmesyke og hyklerske, men elsker dem og er overbærende med feilene de (også) har.

Be aktivt

Jesus har allerede lært disiplene om hvordan de ikke skal be og bønnen Vår Far. Her oppmuntrer han oss til å be aktivt: Be, let og bank på, så skal du få, finne og lukkes opp for!

Det er store løfter knytta til bønn, og det minner oss på det fantastiske fellesskapet med Gud, som vi får bli en del av i troen på Jesus.

Når vi søker Gud, lar han seg finne (Jer 29 13-14). Og når vi blir kjent med ham og hans vilje gjennom å lese i Bibelen, da lærer vi oss å be etter hans vilje. Gud vil vekke en lengsel i oss etter å leve etter hans vilje, og han vil gi oss svar på det vi ber om.

Glimt av Guds kjærlighet

Ingen vil gi stein eller slanger som mat til en sønn som ber om mat, sier Jesus. Vi, mennesker ødelagt av synden, er ikke utelukkende gode slik Gud er. Allikevel kan vi gjøre gode ting mot de vi elsker.

Det blir som et lite glimt av Guds enorme farskjærlighet til oss. Det betyr at han bryr seg om våre bønner.

Vers 12 kalles ofte Den gylne regel og oppsummerer Jesu budskap om det kristne fellesskapet godt. Vi kalles til å aktivt spre godhet blant alle mennesker og invitere alle inn i den kristne familien.

Hvis vi lever etter det, vil handlingene våre forandres og vi blir slike mennesker Jesus kaller oss til å være, som er overbærende, forståelsesfulle og vennlige. Og Gud vil hjelpe oss til å leve slik.

Spørsmål til samtale

  1. Hva sitter du igjen med etter det du har lest nå?
  2. Hvis en nær kristen venn gjør noe du ikke er enig i/syns er lurt ut i fra Bibelens veiledning: Hvordan kan du si ifra og hjelpe på en god måte?
  3. «Den nåden han gir oss, den skal vi vise andre.» Hvordan kan vi gjøre det?
  4. Les Galaterbrevet 5,22-23. Dette er konkrete gaver Gud vil gi oss hvis vi ber ham om det. Når vi er urolige, vil han svare oss med fred. Når vi ikke vet hva vi skal gjøre, vil han gi oss visdom. Hva betyr det for deg i ditt liv akkurat nå? Hva vil du be om mer av?
  5. Prøv å sette ord på det du tror på: Hva betyr den gylne regel (v. 12) i praksis for oss kristne? Hvordan kan du aktivt vise godhet mot andre rundt deg?

Levende Tro

Levende Tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk) HER, eller få vårens opplegg i 8 deler gratis her på iTro annenhver mandag fremover.