Den kristne tyngdekraften – alt som går opp vil også komme ned

Den kristne tyngdekraften – alt som går opp vil også komme ned

Følelsene rundt troen vår vil variere, og det er helt greit.

Tema

Tema på iTro i januar er «Opp-ned».

Du har akkurat vært på en kristen festival og fått masse åndelig påfyll og oppmuntring. Du er kjempegira på alt som har med kristen tro å gjøre. Kristenlivet går på skinner og følelseslivet er på topp!

Så går det et par dager og følelsene er ikke de samme lenger. Du er sliten, lei og det siste som frister er å lese Bibelen eller noe annet relatert til kristendommen.

Tenk om alle ektepar hadde gått fra hverandre den dagen følelsene overfor ektemaken ikke var 100% på topp lenger.

Hva skjedde det med de gode følelsene jeg nettopp hadde? Er det noe galt med kristendommen min? Tror jeg ikke nok?

Følelsene svinger

Akaia fra TV-serien «Jul i svingen» sier at alt som går opp, må også komme ned. 

Jeg vet ikke om det stemmer i alle tilfeller, men det er ikke feil å tenke slik om følelseslivet vårt.

Bibelen gir oss ingen løfter om at kristne alltid skal være på topp følelsesmessig. Det står faktisk flere steder at vi må være forberedt på motgang.

Ta et ektepar som eksempel: er de superforelsket i hverandre hele tiden? Selvsagt ikke. Tenk om alle ektepar hadde gått fra hverandre den dagen følelsene overfor ektemaken ikke var 100% på topp lenger. Selv om følelser kan være viktige, handler det heldigvis om mer.

Følelsene svinger hos alle mennesker, også når det det gjelder følelser rundt troen.

Baser ikke troen på følelsene

Heldigvis er det ikke følelsene våre som definerer troen.

Vi må løfte blikket til det Jesus har gjort istedenfor hva vi gjør og føler. Hva vi føler har til syvende og sist lite å si i det store bildet.

Gud tåler alle følelser.

Misforstå meg riktig. Følelser er en flott egenskap vi har fått fra Gud og kan i mange situasjoner være til god hjelp.

Men følelsene dine har lite de skulle ha sagt når det gjelder hvorvidt man er kristen eller ikke eller hva som er sant og ikke.

En fortelling fra Egypt

Vi befinner oss i Egypt hvor Israelittene er slaver.

Moses har allerede, gjennom Gud, gitt Egypterne ni landeplager, men Farao nekter å slippe dem fri.

Dermed var det duket for den tiende landeplage. Dødsengelen vil gå forbi alle hus om natten og drepe den førstefødte, utenom de som har smurt blod fra et perfekt offerlam på dørkarmen, noe israelittene ble fortalt.

Jeg kan se for meg at det var mange forskjellige følelser i spill blant israelittene.

  • Noen helt avslappet.
  • Noen usikre.
  • Noen livredde.
  • Noen i sjokk.
  • Noen som smurte ut litt mer blod enn de trengte, bare for sikkerhetsskyld.
  • Noen som trodde at det ikke gjaldt dem.

Men resultatet ble det samme. Alle førstefødte ble spart i alle hjemmene med blod på dørkarmen.

Offerlammet i våre liv er Jesus. Ved å tro på han har vi hans frelsende blod på våre dørkarmer og da kan følelseslivet vårt svinge så mye det bare vil. Gud tåler alle følelser.

Hvis følelsene er på topp, nyt øyeblikket, men vær forberedt på at det vil komme dype daler.

Gud er alltid den samme

At følelsene våre svinger kan oppleves frustrerende, og vi vil nok oppleve følelseslivet vårt ulikt. Det er naturlig og helt greit.

Hvis følelsene er på topp, nyt øyeblikket, men vær forberedt på at det vil komme dype daler.

Hvis følelsene er på bunn, husk at følelsene forandrer seg og at det kan endre seg i løpet av kort tid.

Og glem ikke – Gud er den samme og hans nåde gjelder, uavhengig av ditt følelsesliv.

Lightstock

Tema

Tema på iTro i januar er «Opp-ned».