Av og til blir ting snudd helt opp ned

Av og til blir ting snudd helt opp ned

Jesus snur opp ned på det vi trodde vi allerede visste.

Tema

Temaet på iTro i januar er «Opp ned».

Du husker kanskje opplevelser i livet ditt, der alt plutselig forandret seg? Kanskje trodde du at du visste noe, men så viste det stikk motsatte seg å være riktig?

En misforståelse

I mange år trodde jeg at forfatteren bak Ringenes Herre-bøkene, J.R.R. Tolkien, var finsk. Jeg vet ikke hvorfor. Da jeg fant ut at det på ingen måte var riktig, ble synet mitt på bokserien og forfatteren snudd opp ned.

For meg utgjorde ikke det en stor forandring i livet, men noen ting endrer på langt mer.

Noe større

Noen ting har rett og slett evnen til å endre på alt. Absolutt alt. Verdensbildet vårt snus fullstendig på hodet.

Vi husker alle da verden ble snudd opp ned i mars 2020. Plutselig kunne vi ikke være sammen på samme måte som før.

Heldigvis har vi også en annen som forandret på alt, på en god måte.

Forvandling

I Bibelen leser vi historier om liv som ble forvandlet. Da Gud grep inn, ble død gjort om til liv.

Evangeliet om Jesus snur opp ned på hvordan vi ser på verden. Der vi før var uten håp og framtid, fikk vi nå åpenbart hvem Gud var, gjennom Sønnen, og fikk fellesskap med ham.

Samtidig var ikke Jesus slik man forventet. Han var ingen sterk, militær leder, og han fikk ikke et mektig kongedømme på klassisk vis. Han kom heller med fred.

Evangeliet forandrer på absolutt alt.

Jesu radikale nestekjærlighet snur opp ned på måten vi ser på våre medmennesker. Hans lære utfordrer oss til å se på dem rundt oss. Vi kan ikke kun se på oss selv – det budskapet vi har hørt, må vi gi videre.

Og han sa til dem: «Høsten er stor, men arbeiderne få.
Lukas 10,2a

Som kristne ser vi helt annerledes på hva livet er og hvor verdifullt det er. Likevel føles det kanskje litt ut som om det ikke har så stor påvirkning, sånn i det daglige.

Når vi er etterfølgere av Jesus kan vi uansett vite at evangeliet forandrer på absolutt alt, selv om det ikke alltid føles slik.

Følg med!

Dette er bare en liten smakebit av det som du kan lese på iTro i januar, med temaet Opp ned.

Heng med videre!

Tema

Temaet på iTro i januar er «Opp ned».