7 grunner til at kristne synger så mye
Jeg er ganske sikker på at vi kristne synger mer enn befolkningen ellers.
I tillegg til ukentlige gudstjenester med en halvtime allsang, drar noen av oss på lovsangskvelder, er med i kor og synger for maten.
I Bibelen finner vi ordet «syng» i imperativ rundt 80 ganger. Det er ingen tvil om at Gud vil at vi skal synge.
Å synge lovsanger sammen med andre er en av de viktigste og vanligste trospraksisene i vår tid.
Her er noen grunner til at sang er så viktig:
1. For å takke Gud
Det Jesus har gjort for oss er så stort at det blir en naturlig respons å gi ham takk. Ved å synge kan vi takke Gud for den han er og alt han har gjort.
2. For å huske bedre
Det er enklere å huske ting man synger enn ting man sier. Da jeg gikk på ungdomsskolen, lagde jeg noen ganger sanger for å huske ting jeg trengte til en prøver.
Det å legge melodi på bibelske sannheter er en genial måte å lære seg dem.
Da dokumentarserien Demenskoret kom på TV fikk vi se demente mennesker som ikke husket navnet på ektefellen sin, men fremdeles kunne sanger de lærte som barn.
I 5. Mosebok 31,9-21 kan vi lese at Gud ber Moses om å lære Israelsfolket en sang for at de skal huske at Gud ledet dem inn i det lovede land.
Det å legge melodi på bibelske sannheter er en genial måte å lære seg dem.
I Kolosserne 3,16 ber Paulus kolosserne om la Guds ord få rom hos dem og nevner blant annet salmer, viser og åndelige sanger som et verktøy.
3. For å dempe stress
Nyere forskning viser at det å synge utløser velværehormonet endorfin og demper stresshormonet kortisol. Så når Gud ber oss om å synge, inviterer han oss til å stresse ned.
Å få komme på gudstjeneste og synge «alt for Jesu fot jeg legger», gir meg en mulighet til å legge ned bekymringene mine og hvile ved Jesu føtter.
4. For å uttrykke følelser
Sang kan uttrykke følelser på en måte som ord ikke kan. Man blir glad av å synge og får lyst å synge når man er glad.
Sang kan også brukes når man opplever sorg, savn eller trenger å roe seg. Det er ikke rart at sang brukes for å trøste noen som opplever kjærlighetssorg eller et barn som skal sovne.
Sang kan uttrykke følelser på en måte som ord ikke kan.
5. For å skape samhold og inkludering
I 2. Krønikebok 5,13-14 får Israelsfolket beskjed om å synge unisont, altså med en stemme. Det å synge som én stemme kan vise enhet og at de kristne er én familie.
Det å synge samme sang og melodi kan også gi en følelse av samhold og felleskap. Alle som har vært på fotballkamp har erfart det. Stående og med henda i været er det slående likt lovsangen i kirka.
I tillegg er sang en inkluderende aktivitet. De aller fleste kan synge, og i allsang er alle invitert, uansett sangstemme og alder. Der alle kan engelsk kan man også synge samme sanger på tvers av nasjonaliteter.
6. For å dele evangeliet
Siden lovsanger både uttrykker følelser og formidler bibelske sannheter, kan det være en fin måte å dele evangeliet på.
Det å invitere en venn på lovsangkveld eller sende de en sang du liker, kan være en mindre skummel måte å vise dem hvem Jesus er.
7. For å peke frem mot himmelen
Lovsangen her på jorden peker på det vi skal oppleve i himmelen.
Når vi synger, får vi en liten forsmak på evigheten.
Johannes’ åpenbaring i Bibelen beskriver hvordan alle folkeslag en dag skal synge: «Verdig er Lammet som ble slaktet!»(Åp 5,12-13) Når vi synger, får vi en liten forsmak på evigheten.