Hvis vi alltid skal fylle våre behov først og se om det blir noe igjen til å gi bort, så vil det ikke skje

Hvis vi alltid skal fylle våre behov først og se om det blir noe igjen til å gi bort, så vil det ikke skje

Behovene våre vil stadig melde seg, og gjøre det fristende å bruke mer penger på oss selv og mindre på andre.

Tema

Tema på iTro i november er «Mammon».

Har du noen gang opplevd at du kjøpte noe du hadde veldig lyst på, og som gjorde deg veldig glad der og da, men etter noen dager så var den ikke så spesiell likevel?

Så fikk du isteden lyst på noe annet – noe nytt som kunne gi deg denne følelsen?

Aldri nok

Kommersialismen drives av dette – av at vi aldri får nok, at vi aldri blir fornøyd.

Vi får alltid lyst på mer av ting:

  • nye klær
  • de nyeste duppedittene
  • den beste elektronikken
  • det fresheste interiøret

Vi strekker oss etter ting, og så straks vi har det, strekker vi oss etter noe nytt.

Reklamer (som på sosiale medier i tillegg er målrettede og tilpasset oss) gir oss stadig behov vi ikke visste vi hadde.

Jeg merker selv at jeg for eksempel på kjøpesentre, eller ved å scrolle på Instagram, får mange nye ideer til ting jeg burde kjøpe – behov og ønsker som jeg ikke hadde hatt ellers.

Galt å bruke penger på seg selv?

Men er det noe galt i å kjøpe ting til seg selv?

Nei, absolutt ikke. Men det er lurt å være bevisst på hva vi lar påvirke oss, for det vil forme våre ønsker og behov. Når vi ser reklamer, er ikke de der for å hjelpe oss til å finne løsninger vi trenger. Målet er å få oss til å føle et behov som vi egentlig ikke hadde.

Og jo mer vi ser av reklamer, desto flere behov får vi. Og jo flere behov vi får, desto mer fristende er det å bruke mer penger på oss selv og mindre på andre.

Og der ligger problemet. Da blir vi mer knyttet til pengene våre, for vi trenger dem til stadig å fylle våre behov.

Men de behovene blir aldri fylt, og vi vil ende opp med å bruke pengene våre på masse meningsløst. Som Forkynneren sier i Bibelen:

Den som er glad i penger, blir aldri mett på penger.
Den som elsker rikdom, får aldri vinning nok.
Også dette er forgjeves.
(Forkynneren 5,9)

Bruk pengene klokt

Jeg vil ikke være en del av dette. Jeg ønsker ikke å få så mange behov at jeg «må» bruke opp mange av pengene mine på ting som jeg egentlig ikke trenger – ting som snart ender på søppeldynga.

Jeg ønsker heller å bruke pengene mine klokt – investere i noe meningsfullt. Jeg vil være en person som tar seg råd til å være raus med andre, spandere på andre, invitere andre på middag, gi penger til misjon og kirke osv.

For dette gir varig verdi og mening i menneskers liv – både i dette livet og med tanke på evigheten.

Men hvis vi alltid skal fylle våre behov først, og deretter se om det blir noe igjen til å gi bort til andre eller til kirke/misjon, så vil ikke det skje. For behovene våre vil stadig melde seg.

Derfor, her er noen praktiske tips:

  1. Prøv å ikke scroll så mye etter ting/moter/klær osv. (selv om du ikke nødvendigvis tenker å kjøpe, vil behov skapes i deg!)
  2. Ikke heng for mye på kjøpesentre.
  3. Ikke kjøp bare fordi det er på salg. Se an om du trenger det.
  4. Hvis du har veldig lyst på noe, vent gjerne noen uker for å se om behovet går over før du kjøper det.
  5. Vi kan ikke unngå å bli påvirket av og opptatt av våre egne behov. Men for å motarbeide selviskhet, fyll deg opp med masse input som setter fokus på andre. Hør for eksempel på podcaster om misjon, se videoer om misjon og les misjonssaker på iTro. Slik kan du bli påminnet om andres behov og gira på å bruke av dine penger på å hjelpe andre.
  6. Gi penger! En av de beste medisinene for å bekjempe egoisme, grådighet og kjærlighet til penger, er å gi penger. Vi trenger ikke føle for det. Når man gir, forteller man seg selv med handling at man ønsker å være en gavmild person som ikke lever for seg selv.

Husk at vi gir ikke for å tilfredsstille Gud eller for å være «gode kristne». Vi gir fordi han ga alt til oss, og vi kan få være med på å følge hans eksempel og leve for noe større enn oss selv. 

Lightstock

Tema

Tema på iTro i november er «Mammon».