Kristen forkynnelse og undervisning fra hele verden er tilgjengelig for oss når og hvor vi vil

Kristen forkynnelse og undervisning fra hele verden er tilgjengelig for oss når og hvor vi vil

4 spørsmål å stille seg for å sortere i online-forkynnelse.

Tema

Tema på iTro i juni er «Global».

Kristen forkynnelse har aldri vært mer tilgjengelig enn det er i dag. Det finnes tusenvis av podkaster, og det finnes veldig mange populære forkynnere – kanskje særlig amerikanske – som legger ut talene sine i sosiale medier og på nettsidene sine, både som video og podkast.

«Det beste av det beste» er altså bare et par tastetrykk unna. Fantastisk, ikke sant? Men heller ikke uten utfordringer. For hvordan kan vi sortere når alt ligger tilgjengelig for oss?

Her er et forsøk på å gi litt hjelp.

 

1. Hva står denne taleren for?

De fleste av de populære talerne online, er fra utlandet, gjerne USA. Og de kommer gjerne fra en litt annen teologisk sammenheng enn det vi nordmenn vanligvis gjør. Veldig mange amerikanske menigheter har en «statement of faith» liggende på sin nettside. Leser man den får man i alle fall et lite innblikk i hva menigheten, og da også pastoren, står for.

Er det Jesus som blir stor, eller får han en birolle i historien om hvor awesome du er?

I tillegg kan det være verdt å google den personen jeg vurderer å høre på, for å se om det er noen innvendinger eller bekymringer som rettes mot han/henne. Men for at googlingen skal være hjelpsom må du også sortere i de som kritiserer for å kritisere, og de som faktisk har noe å si…

Å finne ut hva en taler står for kan ta litt tid, men om du har tenkt å høre mye fra denne taleren kan det være verdt å finne ut om han/hun er verdt å høre på.

 

2. Er fokuset på meg – eller på Jesus?

Mange populære talere er populære fordi de er morsomme og snakker på en måte som får deg til å føle deg bra. At du føler deg bra er likevel ikke et bevis på at forkynnelsen er god.

Er Jesus i sentrum? Er det Jesus og det han har gjort som blir stort, eller får Jesus en birolle i historien om hvor awesome du er?

 

3. Hva står jeg for?

En trygghet for meg når jeg ser taler online, er at jeg vet hvor jeg selv står. Når jeg har et trygt fundament er det lettere å høre når noe skurrer, eller når taleren tydeligvis har et helt annet bilde av Gud, Jesus, Bibelen eller meg enn det jeg har.

Er du usikker på hvor du står? Finn det ut! Ta et år på bibelskole, oppsøk bibelundervisning, still spørsmål, les i Bibelen.

 

4. Ser jeg dette som en erstatning for mitt fellesskap?

Til slutt: det er veldig bra at du vil fylle på med litt ekstra forkynnelse og undervisning gjennom uka. Men en pastor i New York er ikke din pastor, og en kirke i Miami er ikke din kirke. Taler online kan ikke og skal ikke erstatte ditt lokale menighetsfellesskap.

Så fortsett å høre taler online (av talere som det er verdt å høre på), og fortsett å vær en del av det fellesskapet som faktisk er ditt!

 

Unsplash

Tema

Tema på iTro i juni er «Global».