Kristenlivet – og livet generelt – er ikke ment for å leves alene

Kristenlivet – og livet generelt – er ikke ment for å leves alene

Vi trenger hverandre.

Tema

Tema på iTro i februar er «Partner».

For deg som ønsker drahjelp til å lese i Bibelen er februar den perfekte måneden til å få fart på bibellesingen.

iTro og Laget NKSS lanser nemlig en bibelleseaksjon, der vi sammen leser Apostlenes gjerninger på 28 kapitler – ett kapittel per dag i februar.

Bli med i Facebook-gruppa vår og la deg inspirere til å lese i Bibelen sammen med mange andre. Det er mye lettere å komme i gang når vi gjør det sammen!

Du kan sjekke ut introvideoen fra The Bible Project for å få et bakgrunnsteppe for å lese kapitlene. Her er første del: Apostlenes gjerninger kap. 1–7 – YouTube

Vi trenger hverandre

Tema på iTro i februar er «Partner». Det er fordi kristenlivet – og livet generelt – ikke er ment for å leves alene. Vi trenger hverandre.

Det å være en solokristen er skikkelig vanskelig. Mange av oss har kjent dette på kroppen etter at kirkene og ungdomsklubbene stengte ned i fjor.

Det er selvfølgelig mulig å skape gode rutiner for seg selv til bønn og bibellesing, og det anbefales virkelig!

Men vi trenger også å komme sammen i fellesskap og prise Gud sammen, dele hva Gud gjør i livene våre, bygge hverandre opp i troen og be for hverandre og for verden.

Solokristne går glipp av mye.

Skaff deg en bønnepartner

Dersom du kjenner at du savner det kristne fellesskapet, kan du vurdere å skaffe deg en bønnepartner.

Bli enig med en venn om å be og søke Gud sammen én gang i uka. Om det er i ti minutter eller i en time eller to er helt opp til dere.

Poenget er å stå sammen, hjelpe hverandre til å sette fokus på Gud og vokse i troen.

Få deg en mentor

Det kan også være nyttig å skaffe deg en mentor. Hvis du ønsker å vokse i troen, kan det å få en voksen som ligger foran i løypa til å veilede deg og heie på deg være gull verdt.

Det sitter utrolig mange mennesker med dyrebar livserfaring og troserfaring rundt omkring.

Hvis du gjenkjenner noe i dem som du gjerne vil ha mer av selv, så våg å spørre dem om å være mentor for deg.

Det føles kanskje skummelt å spørre, men det er uansett et kompliment å bli spurt. Og gevinsten er stor hvis de sier ja.

Romantikk <3

Med «Partner» som tema og Valentines rett rundt hjørnet kommer vi selvfølgelig til å ta opp temaet som ligger på alles hjerter:
Romantikk <3

Mange lengter etter å finne «den rette», og har kanskje et bilde av hva det innebærer. Men er du selv klar for å være «den rette» for noen andre?

iTro gir deg noen tips til hva du kan jobbe med allerede nå for å bli en bedre partner en gang i framtiden.

Ekteskapet som hverdag

Og når du en dag kommer dit at du får drømmene oppfylt og blir gift med drømmedama eller drømmemannen, er da ekteskapet så rosenrødt som du har tenkt?

Hvordan er det egentlig å være gift når romantikken blir til hverdag, og krangler, uenighet og irriterende forskjeller dukker opp i forholdet?

Vi trenger å løfte fram et realistisk, nøkternt og samtidig optimistisk bilde av ekteskapet.

Gud har designet ekteskapet for oss av en grunn – men det er kanskje ikke av samme grunn som Disney får oss til å tro.

Likevel er det verdt å drømme om!

 

Dette og mye mer kan du lese om på iTro i februar.

Bli med i FB-gruppen HER

 

Priscilla Du Preez

Tema

Tema på iTro i februar er «Partner».