14 eksempler på humor i Bibelen

14 eksempler på humor i Bibelen

Bibelen er ikke en vitsebok, men inneholder likevel både humor, sarkasme, ironi og absurde bilder.

Humor

Tema på iTro i september er «Humor».

Bibelen kan neppe kalles en vitsebok, men likevel inneholder den mange eksempler på humor, ironi og sarkasme.

Ofte fra Jesus i retning fariseerne, men også mange andre ting. Som når et snakkende esel irettesetter eieren sin.

Her er noen av eksemplene:

1. Når Peter banker på

Apostelen Peter hadde på mirakuløst vis kommet ut av fengselet, og drar for å besøke vennene sine.

En tjenestejente hører stemmer hans når han banker banker på, og blir så glad at hun glemmer og slippe ham inn, og heller løper inn til de andre for å si at Peter sto utenfor. (Apg 12,13-14)

2. Vil du hjelpe en som er sint, har du det gående

Et ordspråk i Det gamle testamentet gjør narr av folk som fort blir sinte – og også dem som prøver å hjelpe dem.

For det å redde dem er et håpløst prosjekt, fordi man blir da nødt til å redde dem igjen og igjen, fordi sinnet deres alltid får dem inn i nye situasjoner som de trenger å bli reddet ut fra.

Den som lar harmen ta makten, må bære straffen;
vil du berge ham, må du gjøre det igjen og igjen. (Ordsp 19,19)

3. Sarkasme mot fariseerne 1

Jesus gjør ofte narr av fariseerne, som han mener er dårlige veiledere for andre. Bildet hans på hvorfor det er en dårlig idé. taler for seg selv:

Bry dere ikke om dem! De er blinde veiledere for blinde. Og når en blind leder en blind, faller begge i grøfta. (Matt 15,14)

4. Gutten som sovnet under prekenen – og døde

Mange av oss har kanskje blitt litt trøtte når en tale drar litt ut på et kristent møte. 

Det skjedde også med en ung gutt som het Evtykus, som sovnet en gang Paulus talte veldig lenge. Han sovnet, falt ut vinduet i 3. etasje – og døde!

Heldigvis tok Paulus en pause i prekenen, og gikk ned og fikk liv i ham, før han gikk tilbake og «talte igjen lenge, helt til det lysnet». Noen talere tar ikke alltid hintet fra forsamlingen. (Apg 20,9-12)

5. Raskere enn Peter

En liten perle av et vers står i Johannes-evangeliet, når Peter og Johannes løper til Jesus sin tomme grav, etter at de har hørt ryktet om at han har stått opp fra de døde.

I teksten står det i en bisetning:

«De løp sammen, men den andre disippelen [Johannes] løp fortere enn Peter og kom først.» (Joh 20,4)

Ikke et veldig morsomt bibelvers i seg selv, men litt gøy med tanke på at det er Johannes selv som skriver dette, og ikke kunne dy seg, men bare måtte nevne at han var raskere enn Peter.

6. Når Jesus gir kallenavn

Jesus var glad i å gi folk nye navn, og et av kallenavnene var «Tordensønnene», som han ga til brødrene Johannes og Jakob.

Litt ironisk når de ved ett tilfelle foreslår for Jesus om de ikke skulle sende ild og torden over samaritanene som straff fordi de ikke ville ta imot Jesus. Jesus fulgte ikke tipset deres. Antagelig en litt pinlig episode å bli minnet på når kallenavnet «tordensønnene» kom opp etter dette. (Luk 9,52-56)

7. Sarkasme mot fariseerne 2

Jesus var kreativ i sarkasmen sin mot fariseerne. En gang han vil kritisere hvordan de lærer bort noe, men lever etter noe annet. Han mener de er opptatt av småting, mens de lar mye større ting gå uten at de bryr seg.

Blinde veiledere, som siler bort myggen, men sluker kamelen! (Matt 23,24)

Som om de er veldig opptatt av å hindre å få mygg i maten sin, mens om noe som gjør mye større skade – som en kamel – kommer oppi, bryr de seg ikke om det.

8. Kamelen gjennom nåløyet

Jesus var glad i å bruke kameler i ulike bilder. Denne gangen når han skal forklare hvor vanskelig det er for en som setter rikdommen sin høyt å komme inn i Guds rike, uten Guds hjelp. Et nokså ambisiøst prosjekt, som får frem absurditeten:

Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike. (Mark 10,25)

9. Da 5000 glemte niste

Historien om Jesus som mettet 5000 menn (+ mange kvinner og barn) er en velkjent bibelhistorie.

Et ofte glemt poeng i denne historien er hvordan så mange mennesker kunne dra ut i ødemarken uten at noen av dem (med unntak av én liten gutt) hadde tenkt på at de kanskje kom til å trenge noe mat i løpet av dagen.

10. Sarkasme mot fariseerne 3

Når Jesus igjen vil forklare fariseernes dobbeltmoral og hykleri, bruker han et bilde fra kjøkkenet. Han viser at en ren utside ikke er det samme som en ren innside, som er mye viktigere.

Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere gjør beger og fat rene utvendig, men innvendig er de fulle av griskhet og grenseløst begjær. Du blinde fariseer! Rens først begeret innvendig, så blir også utsiden ren! (Matt 23,25-26)

11. Sarkasme mot fariseerne 4

Jesus fortsetter gjerne på dette samme bildet, om å være en hykler som er mer opptatt av fasade enn om ting faktisk er i live. Det er litt som å sminke på et lik:

Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere ligner hvitkalkede graver. Utvendig er de vakre å se på, men innvendig er de fulle av dødningebein og all slags urenhet. Slik er det også med dere: Utvendig, i folks øyne, ser dere rettferdige ut, men innvendig er dere fulle av hykleri og urett. (Matt 23,27-28)

12. Profeten som ble irettesatt av eselet sitt

Når man taper en diskusjon mot eselet sitt, er det på tide å gå i seg selv. Det skjer i den merkelige historien om eselet til Bileam som stopper Bileam fordi han ser en engel med et sverd, mens Bileam (som ikke ser engelen) blir sint og slår eselet flere ganger.

Når eselet til slutt begynner å snakke til ham, skjønner Bileam at eselet faktisk har reddet ham. (4 Mos 22,21-35)

13. Flisa og bjelken

Når Jesus skal få frem det håpløse i å rette på andres småfeil når man selv er minst like ille, bruker han et bildet om å ha så irriterende som å ha noe i øyet:

Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? (Matt 7,3)

Begynne med deg selv, før du tar på deg oppgaven med å forbedre alle de andre rundt deg. (Flere av disse bildene blir nokså apsurde når du ser for deg noen faktisk prøve å gjøre det Jesus sier.)

Les også: Det er lett å finne feil hos andre, uten å se på seg selv

14. Ulver forkledd som sauer

Jesus var ikke noe tilhenger av falske lærere. Han bruker bildet av en saueflokk, der en ulv har sneket seg inn forkledt som en av dem, klar for å misbruke tilliten deres for å gjøre stor skade.

Ta dere i vare for de falske profetene! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupske ulver. (Matt 7,15)

Det er her uttrykket «ulv i fåreklær» kommer fra.

Les også: Visste du at disse ordtakene og uttrykkene stammer fra bibelen?

Prixel Creative / Lightstock

Humor

Tema på iTro i september er «Humor».