12 bibelvers om vennskap

12 bibelvers om vennskap

En sann venn er mer trofast enn en bror.

Tema

Temaet på iTro i desember er «Venner».

Gode venner er viktig, noe heller ikke Bibelen legger skjul på. Gjennom de 66 bøkene får vi både historier om vennskap, inspirasjon og hjelp til å være en god venn.

Her er 12 bibelvers om vennskap:

Ordspråkene 17,9

Den som dekker over feiltrinn, legger vinn på vennskap, den som bringer det videre, skiller venn fra venn.

Forkynneren 4,9-10

Det er bedre å være to enn én; de får god lønn for sitt strev. For om de faller, kan den ene hjelpe den andre opp. Men stakkars den som er alene! Faller han, er det ingen som kan reise ham opp.

Johannes 15,13

Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine.

Ordspråkene 17,17

En venn viser alltid kjærlighet, en bror er født til å hjelpe i nød.

1 Korinterne 15,33

La dere ikke føre vill! «Dårlig selskap ødelegger gode vaner.»

Kolosserne 3,12-14

Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse og vær gode, milde, ydmyke og tålmodige, så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre. Og over alt dette: Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen.

Ordspråkene 27,9

Olje og røkelse gleder hjertet, godt vennskap styrker sjelen.

Romerne 12,10

Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv.

Matteus 18,20

For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.

Ordspråkene 18,24

Det finnes venner som skader hverandre, men en sann venn er mer trofast enn en bror.

Ordspråkene 27,6

Sår fra en venn er til å stole på, kyss fra en fiende er svikefulle.

Rut 1,16

Hvor du går, vil jeg gå, og hvor du bor, vil jeg bo. Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud.

Prixel Creative / Lightstock

Tema

Temaet på iTro i desember er «Venner».