Bibelens mest dramatiske jule-evangelium

Bibelens mest dramatiske jule-evangelium

Johannes' Åpenbaring beskriver hvordan djevelen prøver å drepe Jesus-barnet når han blir født.

Juletekster i Bibelen

I dagene fram mot jul ser vi på noen flere bibeltekster som viser betydningen av at Jesus ble født.

Bibelen inneholder mange «jule-evangelier», fortellinger om hvordan Jesus kom til verden.

I den kanskje mest dramatiske av dem alle står en blodrød drage klar for å sluke babyen der det skulle stått en jordmor. Bli med inn i bibelteksten!

Du kan lese bibelteksten her.

Det første tegnet

Vi skal til Johannes’ Åpenbaring, Bibelens siste bok. Kapittel 12 forteller om to store «tegn».

Først ser Johannes en høygravid kvinne som «skrek i barselsmerter og fødselsrier». Hun var «kledd i solen», har månen under føttene og på hodet har hun en krans med tolv stjerner.

Det andre tegnet

Cranachs tegning fra Joh Åp 12. Fra Luthers bibeloversettelse.

Men kvinnen var ikke alene. En stor ildrød drage med sju hoder og ti horn stod rett foran kvinnen «for å sluke barnet så fort det er født».

Her er det ikke mye juleidyll i en fredelig stall… Redningen kom i form av en dramatisk evakuering: «Barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone», står det.

Forklaringen

Heldigvis avslører teksten for oss hvem denne dragen er, det er «han som kalles djevelen og Satan». Og barnet er åpenbart Jesus.

Kvinnen er vel da Maria? Ja, bokstavelig talt er det nok Maria, men kanskje representerer hun også Guds folk, både som Israel og kirken.

«Jule-evangeliet» i Johannes’ Åpenbaring handler altså om Satans kamp mot Jesus, helt fra han ble født. Dermed kan vi ane at Satan selv stod bak Herodes’ grusomme massakre mot alle guttebarn i Betlehem (Matt 2,16-18).

Johannes’ Åpenbaring utelater i denne fortellingen alle de andre kampene Jesus måtte gjennom frem til korset, døden og oppstandelsen.

Fortellingen går på en måte rett fra Jesu fødsel til hans himmelfart. Men andre tekster i Johannes’ Åpenbaring utfolder sterkt Jesu død og oppstandelse.

Fortsettelsen

Fortellingen i Joh Åp 12 fortsetter med at kvinnen «rømte ut i ødemarken», der Gud selv sørget for mat i de tre-fire årene hun måtte bli der.

Dragen blir i mellomtiden kastet ut av Guds himmel, og når han crash-lander på jorden er han så sint at han «spydde vann som en elv etter kvinnen». Men Gud lar jorden åpne en revne som tar unna vannet, så kvinnen reddes.

Dragen snur da sitt raseri over til «kvinnens ætt» = Guds folk, kirken, og her starter Satan sin siste endetidskamp mot de kristne, med dyret/Antikrist, 666 og full pakke. Når Satan ikke klarte å ta Jesus, kriger han i stedet mot Jesu venner. Det er endetidskampen i et nøtteskall.

Les også: Endetiden for dummies

Himmelens respons

Fra himmelen får Johannes høre en sterk lovsang. Først jubler himmelen over at det endelig skal bli slutt på alle de anklagene som Satan har fremført mot «våre søsken» = de kristne.

Så får vi høre at martyrene har «seiret» over Satan «ved Lammets blod». For oss ser vel en martyr ut som en taper, men himmelen ser det annerledes. Suksess måles ikke i fred og idyll underveis, men ut fra målet til slutt, etter døden, for Guds domstol. «Det er sluttsummen på kassalappen som teller.»

Men så får vi også høre at Satan gjennom endetiden vil fortsette å forfølge de kristne. For Satans «raseri er stort, for han vet at hans tid er kort».

Så dramatisk kan også julebudskapet fortelles. For det stod mye på spill julenatt. Og kampen varer fortsatt – kampen om deg og meg.

 

Se også: Bible Projects innføring i Johannes’ Åpenbaring:

Lilawind / Pixabay

Juletekster i Bibelen

I dagene fram mot jul ser vi på noen flere bibeltekster som viser betydningen av at Jesus ble født.