– Når du peker mot Jesus, kan du egentlig aldri trå feil
PR-rådgiver Peder Tellefsdal mener kirken ikke når ut med det viktigste budskapet. I boka «Rebranding the Church» forsøker han å komme med en løsning.
I juni ga Peder Tellefsdal ut boka «Rebranding the Church: Rediscovering the Greatest Story Ever Told to Connect With Modern Audiences». Den startet en større samtale rundt hvordan kristne organisasjoner kommuniserer ut til folk flest.
– Hva handler boka om?
– Den handler om hvordan man kan koble evangeliet til faktiske behov, lengsler, drømmer og bekymringer som folk kjenner på i sin hverdag i 2024, innleder Tellefsdal.
Han mener det har oppstått et gap mellom evangeliet og det vanlige folk tenker på. De fleste nordmenn klarer ikke å se hvordan evangeliet er noen løsning på deres problemer. Ved å bruke sin erfaring fra PR-bransjen ønsker han å gjøre noe med dette.
Til daglig jobber nemlig Tellefsdal med å hjelpe næringslivsledere med å kommunisere effektivt til sine målgrupper.
– I vår tid bombarderes vi alle med informasjon. Da er verdien av å ha tydelig, forståelig kommunikasjon enda større, forklarer han.
Det er så mye kommunikasjon fra kirke-Norge som går over hodet på folk
Det unike kirken tilbyr
Sørlendingen mener vi må vende blikket mot det som alltid har fungert. Den aller viktigste nøkkelen er å snakke om Jesus.
– Jo mer ullen kirken blir på hvem Jesus hevdet å være og hva han betyr for mennesker i dag, jo mindre relevant blir kirken.
Folk klarer ikke å se hva kirken tilbyr, som de ikke kan finne andre steder, mener Tellefsdal.
– Når du peker mot Jesus, kan du egentlig aldri trå feil.
Han utdyper:
– At han lever, at han er til stede, at du kan få kontakt med ham, at han kan forme livet ditt og endre hjertet ditt. Det er det helt, helt, helt unike med den kristne troa.
Noe annet som er unikt, er nåden som Jesus tilbyr.
– Det finnes ikke noe annet sted i dette universet hvor du kan komme og få full aksept på tross av. Med alle dine hemmeligheter og feilgrep. Dette er kjempeattraktivt, for folk søker etter denne aksepten alle andre steder hvor de ikke finner den.
Dette har Tellefsdal selv fått oppleve. Han vokste opp i en kristen setting og gikk på bedehuset, men valgte å gå vekk fra Gud.
– Da jeg senere i livet ble kjent med Jesus, endret det alt.
Gode historier
I boka deler PR-rådgiveren noen grep om hvordan man kan gå fram for å kommunisere effektivt. Til iTro trekker han spesielt fram verdien av å fortelle historier.
– Gode historier, som folk lever seg inn i, har alltid vært en effektiv måte å kommunisere på, for det er så lett å relatere det til eget liv.
Fordi så mange forsøker å få vår oppmerksomhet, kobler vi ut dersom det ikke berører oss.
– Det er så mye kommunikasjon fra kirke-Norge som går over hodet på folk, fordi det ikke kobler seg på gjenkjennbare problemer folk vet de har.
Overveldende respons
Tellefsdal forteller at han har fått «helt overveldende mye» respons på budskapet i boka. De siste månedene har han holdt foredrag om temaet rundt omkring i landet, i en stor bredde av kirkesamfunn. Her har han sett et godt tegn.
– Det er en enda større lengsel etter å fokusere på det vi egentlig brenner for: det nye livet med Jesus. Den lengselen er enda større i kirke-Norge enn jeg var klar over. Det er ganske stor trøtthet av alt fokuset på det som splitter oss, avslutter han.