Når festivalentusiasmen møter mandagen

Når festivalentusiasmen møter mandagen

Det er lett å bli gira på Jesus når du er med hundrevis av andre som er det samme. Men så kommer matteprøva og ødelegger alt.

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Sommeren er en tid man kan beskrive på mange vis. Først og fremst tenker jeg på hvor deilig det er med ferie – spesielt om man har jobbet hardt og kommet i mål med det man holdt på med.

Årstida påvirker også hvordan vi lever som kristne.

De fleste fellesskap tar en pause fra de vanlige samlingene, og dermed står man igjen uten faste møtepunkt der man får høre om Jesus. Å samles med andre troende er en viktig del av disippellivet. Dermed kan sommeren absolutt være utfordrende.

På den andre sida er det mye å se fram til på sommeren. Noen gleder seg gjennom hele året til de store kristne ungdomsfestivalene, og får med seg både én og to og tre festivaler på rekke og rad. Endelig får du møte vennene du ikke har sett det siste året, og forhåpentligvis også skaffe noen nye.

Det kristne livet er ikke isolert til å handle om festivaler, ungdomsarbeid og misjonsturer

Møter utenom det vanlige

Møtene er enda proffere enn ellers. Bandet har forberedt seg skikkelig. Taleren har jobbet litt ekstra. Mange har bedt i forkant. Når salen er fylt med tusen stille ungdommer skjer det noe med atmosfæren i rommet. Og det samme kan sies når hele salen stemmer i under lovsangen.

Da er det lett å bli gira på Jesus, når du ser at du er langt ifra alene. Man står helt bokstavelig talt sammen i tilbedelsen. Aldri før har Jesus vært så nær – fra nå av skal jeg virkelig følge ham i alt jeg gjør!

Kanskje du ikke var helt klar for å ta valget. Les gjerne denne: Til deg som er usikker på om du kan si ja til Jesus

Prøvepugging og plenklipping

Å overgi livet ditt til Jesus er det beste og viktigste valget du kan gjøre i livet. Likevel er det ikke slik at man svever på en rosa sky resten av livet, hvor alt bare er helt fantastisk.

Heldigvis er det mer enn bare matte og plen som hjelper oss med å bevare troa

Hverdagen henter oss fort igjen, med alt av gjøremål og bekymringer den bringer med seg. I slike stunder skulle man kanskje ønske at det var festival litt oftere.

I stedet for å se på hverdagens mas og kjas som hindringer til å leve for Jesus, er det mulig å tenke på hvordan du kan være en Jesus-etterfølger nettopp i slike situasjoner.

Det kristne livet er ikke isolert til å handle om festivaler, ungdomsarbeid og misjonsturer. Det er flettet inn i alt du og jeg driver med! Matteprøva og plenen som snart må klippes utfordrer oss til å gjøre ting skikkelig, med Jesus som forbilde.

Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår Far, ved ham. (Kolosserne 3,17)

Hvordan bevare troa

Heldigvis er det mer enn bare matte og plen som hjelper oss med å bevare troa. Her er noen praktiske tips:

Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. (Jakob 4,8)

Prixel Creative

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.