Slik leser jeg Bibelen

Slik leser jeg Bibelen

Noen lesetips til deg som synes det er vanskelig å lese i Bibelen.

Tema

Tema på iTro i januar er Bibelen.

Månedens tema på iTro er Bibelen, og en god start på det nye året er å finne en ny måte å lese Bibelen på!

Vi leser Bibelen på så mange ulike måter. Noen leser hele Bibelen fra begynnelse til slutt. Noen velger seg et knippe favoritt-kapitler eller vers og leser dem igjen og igjen. Og andre plukker aldri opp bibelen selv, men leser andakter basert på bibelvers.

Guds ord til deg

Jeg tror mange ulike metoder fungerer godt. Men i dag vil jeg slå et slag for ikke bare å lese hva andre har sagt om Bibelen, men å dykke rett inn i den selv.

For det er Guds egne ord til oss, ord som vil tale direkte til deg og meg! Og gjennom Bibelen vil Gud kanskje møte deg på en spesiell måte, og la deg sitte igjen med noe annet enn det vennen din eller presten som holder en andakt får ut av det.

Så hvordan kan vi lese i Bibelen?

Her er noe av det som fungerer best for meg:

1. Lytt til Bibelen

Noen ganger er det lettere å lytte til Bibelen enn å sette seg ned og lese den i bokform.

Jeg ble nettopp ferdig med å høre på en podkast som går gjennom Bibelen på ett år (jeg brukte ett og et halvt år på å komme gjennom, men det er ikke så farlig!). To-tre kapitler blir lest opp hver dag, noe som tar ca. et kvarter. Jeg lytter til disse podkastene mens jeg lager frokost, eller på vei til jobben, da er det lett å sette av tid til det!

Det finnes mange versjoner, men et godt tips er “Bibelen på ett år”.
Du kan lytte til den fra hjemmesiden HER eller fra Spotify HER.
Noen podkaster har også en liten andakt i tillegg til bibelteksten.

2. Få et overblikk

Jeg prøver noen ganger å sette meg ned og lese en bok fra Bibelen som jeg ikke har lest så mye, og før jeg gjør det ser jeg på en kort introduksjonsfilm (ca. 7-10 minutter) fra Bible Project.

Da får jeg en liten introduksjon med bakgrunnsinformasjon og et overblikk før jeg leser boka, slik at det blir lettere å forstå hva jeg leser.

Du kan finne Bible Project på norsk HER eller på engelsk HER.

Hvis du vil prøve ut noen korte bøker du kanskje ikke har lest, kan du få tips fra iTros bibellesekampanje: Vi leser 11 korte bøker i Bibelen i januar.

3. Be om Guds veiledning i lesingen

Før jeg legger meg, leser jeg et kapittel fra en av de bøkene i Bibelen som jeg kjenner best og er spesielt glad i (jeg velger ofte Johannes’ evangelium).

Jeg ber en bønn om at Gud skal vise meg noe spesielt og personlig gjennom Bibelen.

Når det gjelder Bibelen, kan vi aldri lese en bok for mange ganger, for Gud kan vise oss nye ting selv når vi leser den samme historien for 20. gang (jeg får for eksempel alltid noe nytt ut av å lese Salme 23).

Dette er en fin måte å avslutte dagen på, der jeg ber en bønn om at Gud skal vise meg noe spesielt og personlig gjennom Bibelen før jeg leser kapitlet.

Jordan / Lightstock

Tema

Tema på iTro i januar er Bibelen.