UP Tilbake
Gutter og spiseforstyrrelser

Gutter og spiseforstyrrelser

Nei, det er ikke bare jenter som får det

Tema:

Tema for noveber er kropp.

Les gjerne også denne saken som tidlegere ble skrevet om (jenter og) spiseforstyrrelser.

 

En klassekamerat sa  følgende til meg en gang: «Dere jenter har det så enkelt! Dere trenger bare være tynne. Vi gutter må være både tynne og ha store muskler!».

Han hadde et  veldig godt poeng. Det blir rettet svært mye lys mot jenter og kroppsbilde, men guttene slipper ikke noe særlig lett unna de heller. Det krever mye arbeid å ha en kropp som har mye muskler og lite fett. Det er likevel ingen tvil om at det er dette som kreves dersom man skal ligne på den gjennomsnittlige boxershortsmodellen eller filmstjernen.

Mange begynner tidlig med tung vektløfting

Det har også  blitt mer og mer vanlig å trene i treningsstudio, allerede fra 16-årsalderen. Mange begynner tidlig med tung vektløfting, noe som kan være direkte farlig for kroppen dersom man ikke har teknikken helt på plass. Likevel presser mange seg til å trene med tunge vekter, nettopp for å bli mest mulig lik idealet man ser for seg at man burde ligne.

Du har kanskje  hørt om anoreksi og bulimi? Dette er de «klassiske» diagnosene når det gjelder spiseforstyrrelser og forstyrret kroppsbilde. For gutta sin del kan det ofte handle om det som kalles megareksi, en sykelig opptatthet av å få stor muskelmasse og å bli sterkere.

6,5% av gutter/menn som trener på treningsstudio har tegn på megareksi

Klassiske kjennetegn for  personer med megareksi er at de ser på seg selv som små og tynne, når de gjerne er over gjennomsnittlig muskuløse. Forskning har vist at hele 6,5% av gutter/menn som trener på treningssenter har tegn på megareksi.

Det er lov  å trene, og det er sunt å trene, men ikke dersom det går ut over helse og livskvalitet. Dersom dagen så og si blir ødelagt fordi du ikke får gjennomført treningen du hadde tenkt, er dette å se på som et varseltegn for at noe kanskje er i ferd med å komme ut av kontroll. Det samme gjelder dersom du merker at følelsene svinger veldig i takt med hvor mye du løfter, hvor fort du springer etc.

Å ha hodet i treningsstudioet hele dagen er ikke en særlig sunn eller spennende måte å leve på

For det kan  være lett å prøve og lure seg selv ved å tenke at man ikke blir påvirket av miljøet man går i, samfunnets kroppsideal og dine egne krav. Faktum er likevel at det hverdagen er preget av, ofte vil prege tankene.

Et negativt eller  forstyrret forhold til egen kropp er ikke noe man skal ta lett på. Det kan være lurt å stoppe opp av og til og tenke litt over hvor mye tid og krefter du bruker på å for eksempel tenke på trening. Å ha hodet i treningsstudioet hele dagen er ikke en særlig sunn eller spennende måte å leve på.

Dersom kropp og  trening er noe du har et avslappet forhold til, skal du være takknemlig for det. Dersom du kjente deg igjen i noe av det som er skrevet over, kan det være lurt å ta en runde med seg selv, og vurdere om treningen koster mer enn den gir.

Snakk med noen  du stoler på, enten det er venner, foreldre, trener, lege eller helsesøster. En del gutter som har en spiseforstyrrelse er normalvektige og da kan det være vanskelig for omgivelsene å vite hva de lider av. Da blir det ekstra viktig å tørre å sette ord på det som foregår.

Dersom du vil ha mer informasjon, kan du gå inn på nettsidene til ROS.

Ill.foto:  © serav – Fotolia.com

Siste fra hver kategori