Til den dypt deprimerte og angstfulle er julens budskap glede og fred i troen

Til den dypt deprimerte og angstfulle er julens budskap glede og fred i troen

Det er faktisk mulig å ha ha ekte glede og fred uavhengig av våre ytre og indre omstendigheter.

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen

Bibelteksten finner vi i Romerne 15,8-13:

For det sier jeg dere: Kristus ble en tjener for de omskårne for å vise at Gud taler sant, og for å stadfeste løftene til fedrene,  men også for at hedningfolkene skal ære Gud for hans barmhjertighet. Som det står skrevet:
 Derfor vil jeg prise deg blant folkene
 og lovsynge ditt navn.
Videre heter det:
 Gled dere, folkeslag, sammen med hans folk.
Og igjen:
 Lovsyng Herren, alle folk,
 pris ham, alle folkeslag.
Og Jesaja sier:
 Isais rotskudd skal komme,
 han som reiser seg for å herske over folkene,
 til ham skal folkeslagene sette sitt håp.
Må håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den hellige ånds kraft.

Julens budskap er Jesus

Vi befinner oss veldig nært årets julehøytid og ulike budskap krangler om oppmerksomheten vår; den rette stemningen på ørene, kjøpepress fra butikker og nettannonser, tanken om familieidyll i heimen og kanskje også noen forsøk på å minnes Jesus oppi alt?

«Husk at julens budskap er glede og fred!» kan vi høre fra både selgerne på Power og Frelsesarmesoldaten ved julegryta.

I mitt stille sinn har jeg ofte tenkt – nja, julens budskap er vel Jesus! Vi må da si mye mer enn at det «bare» handler om glede og fred! Samtidig blir jeg ikke veldig imponert over mitt eget Jesus-fokus inn mot høytiden. Dessverre.

Jesus kom for alle

Men så leste jeg teksten for denne søndagen fra Romerbrevet. Paulus nærmer seg slutten av sitt nokså lange brev som er mest kjent for fyldig, klar og aktuell undervisning.

Men mot slutten får vi altså en tydelig julevri. Her trekkes profetier frem fra både her og der.

De handler om han som skulle komme og som er verdt å lovsynges både av hans eget folk og alle andre folk. Slike som oss. Han kom for alle mennesker!

Ekte glede

Når Paulus skriver brevet sitt er det nettopp til disse «alle menneskene». Han skrev til mennesker i Rom. Ikke bare Guds utvalgte folk, men til «hvem som helst».

Det i seg selv er flott å legge merke til, og så har han en hilsen fra Håpets Gud; han ønsker at de blir fylt med all glede og fred i troen.

Jul handler om ordentlig glede. Ikke egentlig avhengig av god stemning og gaver, selv om det ofte følger med og er flott. Ikke egentlig om familieidyll, selv om det også er etter Guds vilje for oss alle.

En glede uavhengig av omstendigheter

Jul handler om ordentlig glede som faktisk er mulig å ha og erfare uavhengig av våre ytre omstendigheter, og også faktisk uavhengig av våre indre omstendigheter.

Både til de i det innerste mørke fangehull og til den dypt deprimerte og angstfulle er julens budskap glede og fred i troen.

Jesus kom for deg. Han kom for alle folkeslag. Alle kan sette sitt håp til ham, det skal fylle oss med glede og fred. Den Hellige Ånd har i oppgave å gjøre oss rike på det!

 

Simon

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen