I Guds rike handler det ikke om hvor mye du har å gi, men hvordan du bruker det du har

I Guds rike handler det ikke om hvor mye du har å gi, men hvordan du bruker det du har

Har du noen gang følt at du ikke har noe å komme med?

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen

Dagens bibeltekst finner vi i Lukasevangeliet 8,1-3:

I tiden som fulgte, reiste Jesus omkring og forkynte i byene og landsbyene og bar fram det gode budskapet om Guds rike. De tolv var med ham, og noen kvinner som var blitt helbredet for onde ånder og sykdommer. Det var Maria med tilnavnet Magdalena, som sju onde ånder hadde fart ut av, Johanna, som var gift med Kusa, en forvalter hos Herodes, og Susanna og mange andre. Med det de eide, hjalp de Jesus og de tolv.

Du kan også lytte til andakten her:

Gud ønsker hele oss

Har du noen gang følt på at du ikke har noe å komme med? Ikke noe å bidra med? Alt fra egenskaper, talenter, økonomi, eller i dine relasjoner?

Vi har heldigvis en Gud som vil bruke det vi har, selv når vi føler oss til lite hjelp eller ikke gode nok. Gud ønsker hele oss. Med våre gaver og våre mangler. Bare se i dagens tekst!

Jesus sitt reisefølge har plass

I teksten møter vi Jesus på sin misjonsreise. Han har med sitt faste reisefølge; de tolv disiplene. Men denne gangen har det utvidet seg med noen kvinner.

Kvinner med vonde livshistorier med åndebesettelser og sykdommer. Disse kvinnene hadde blitt helbredet av Jesus og fått helt nye liv. Nå ville de følge Ham.

I møte med Jesus fikk hun se sin verdi.

En av dem var Maria Magdalena. En vi egentlig ikke vet så mye om. Men vi vet at hun var besatt av syv onde ånder og noen tror hun var prostituert. Et hardt og tøft liv.

Jeg tipper hun tenkte i starten “Hva kan jeg bidra med? Jeg har ingenting.” Men i møte med Jesus fikk hun se sin verdi. At hun betyr noe og har noe å komme med.

Ga det de hadde

Disse kvinnene var med å bygge Guds rike med det de eide. Ikke noe mer.

Dette gjelder oss også. Ofte tenker vi at vi må ha mye for å gi videre, men vi kan ikke gi noe vi ikke har. Dette skjønte kvinnene. De gav det de hadde, ikke noe mer. Og det var nok!

I Guds rike handler det ikke om hvor mye du har å gi, men hvordan du bruker det du har. Dette minnet meg om lovsangen “Alt til deg” der vi påminnes at Jesus ønsker alt fra oss – både det gode og det vonde.

«Jeg gir alt til deg
For jeg vet du vil ha det
Mine to fisker,
mine fem brød gir jeg til deg
Jeg gir alt til deg
Alle mine tårer
Alle mine sår de gir jeg til deg»

Gud velsigner det vi gir

Bare se på gutten som ga nistepakken sin til Jesus. To fisker og fem brød til 5000 mennesker. Det er langt ifra nok mat, men Jesus er en som tar imot det lille vi har og velsigner det til noe stort.

Gud velsigner det du gir og Han vil bruke deg til å bygge Guds rike, tross dine svakheter.

Simon Berg

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen