Guddommelig reality

Guddommelig reality

Gjennom Jesus får vi del i et mysterium – vi mennesker kan være nær den hellige Gud.

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen

Bibelteksten finner vi i Johannesevangeliet 17,6-11.

6 Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du ga meg fra verden. De var dine, og du ga meg dem, og de har holdt fast på ditt ord. 7 Nå vet de at alt som du har gitt meg, er fra deg. 8 For jeg har gitt dem de ord du ga meg, og de har tatt imot dem. Nå vet de i sannhet at jeg er gått ut fra deg, og de har trodd at du har sendt meg. 9 Jeg ber for dem. Jeg ber ikke for verden, men for dem som du har gitt meg, for de er dine. 10 Alt mitt er ditt, og det som er ditt, er mitt, og jeg er blitt herliggjort gjennom dem. 11 Jeg blir ikke lenger i verden, men de er i verden, og jeg går til deg. Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg, så de kan være ett, slik som vi er ett.

Du kan også lytte til andakten her:

Reality-show og kristusmystikk

Denne andakten vil ta for seg to ord. De ligner egentlig ikke, men ligger på en rar måte veldig nært hverandre.

De er «reality-show» og «kristusmystikk».

For de fleste som leser dette er begrepet reality-show, TV eller noe annet, godt kjent. Det er kanskje verre med kristusmystikk? Heng på.

Nært på livet

Mye kan sies om reality. Men noe det kjennetegnes av er blandingen mellom tv-show og nærheten til ekte liv. Det er, eller ser i alle fall ganske ut som, uplanlagt og delvis uredigert.

Vi som sitter og ser på, selv om avstanden er aldri så stor, får opplevelsen av å komme helt innpå andre mennesker. Det å leve nært, helt inntil intimgrensene til andre, er noe av det som driver oss til å se.

OBS! La oss ikke hoppe over at en del av konseptene som leveres på tv eller andre steder ikke bare fører oss nært, men helt innenfor intimgrensene til andre mennesker. Her er det mye dårlig og rett og slett mye synd.

Dette må altså ikke forstås som en generell anbefaling av reality-show!

Reality fra Bibelen

Men poenget med nærhet er uansett interessant. Ordene ovenfor er nemlig reality fra Bibelen! Det er Jesus vi hører og situasjonen er fra skjærtorsdag, rett før påske.

Det er med andre ord guddommelig reality-show!

Jesus lå til bords med sine nærmeste disipler og han ba til Gud, sin far. Hele kapittel 17 i Johannesevangeliet er faktisk bønn av Jesus. Nærmere Jesus enn dette er vanskelig å komme.

Det er med andre ord guddommelig reality-show! Og her trengs ingen abonnement eller passordbeskyttet tilgang! Enhver som kan lese eller høre kan se hva som skjer mellom Jesus og hans far.

Kristusmystikk

Dermed er det på tide å trekke frem det andre ordet, kristusmystikk. Helt siden de aller første kristne har nemlig disipler av Jesus lest ord i Bibelen som disse.

Vi har tenkt på, bedt over, meditert omkring, forkynt fra, skrevet om og levd denne typen ord i Bibelen.

For det er et mysterium det som skjer i troen på Jesus, at jeg syndige menneske kan være sammen med den hellige Gud.

VI inviteres inn i mysteriet

Nå inviteres vi også inn i kristusmystikken, inn i Guds reality. Det handler om å ta inn over seg de voldsomme sannhetene Jesus her ber.

  • At han og Far er ett.
  • At de som bevares i hans navn dermed også er ett med Far, med Gud!
  • At han ber for deg.
  • At du er tatt ut fra verden.
  • At vi har fått Guds eget ord, i Jesus og i Bibelen.

Mysteriet er det helt enkle som vi likevel aldri blir ferdig med; at vi får være hans.

Simon Berg

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen