For to år siden tok Benjamin (16) et valg om å følge Jesus – sjekk ut grunnene til at han er kristen

For to år siden tok Benjamin (16) et valg om å følge Jesus – sjekk ut grunnene til at han er kristen

Benjamin Berge (16) skriver om at det kristne livssynet gir livet mening og det er en grunn til at han er en kristen.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

Mange av dere har sikkert vokst opp i et kristent hjem slik jeg har. Noen kaller seg kanskje kristne fordi foreldrene er det. For cirka to år siden tok jeg et valg om at jeg vil følge Jesus, ikke bare fordi mamma og pappa gjør det, men fordi det er verdt å tro på. Fordi det er mange gode grunner til å være kristen.

Jeg ønsker å fortelle 5 grunner til at jeg tror på Jesus og følger ham.

1. Jeg tror det er sant

Den første og den viktigste grunnen til jeg er kristen er at jeg tror det er sant det som står i Bibelen. Det hadde ikke vært vits å tro om det ikke var sant.

Jeg tror Jesus levde, døde og sto opp igjen. Det er en grunn til at så mange opp igjennom har valgt å dø for evangeliet. Ingen kjemper for noe som ikke er sant. Det at kristendommen har holdt seg gjennom så mange år og fortsatt er den mest kjente religionen viser troverdighet.

2. Det gir livet mening

Mange går kanskje rundt med en tanke om at de ikke føler tilhørighet, de vet kanskje ikke meningen med livet. Noen har kanskje dårlig selvbilde og finner ikke noe mening i å leve.
Men tanken og sannheten om at Gud har en plan for livet vårt er meningsfullt. Det er en god grunn til å være kristen, det at vi vet meningen med livet.

I Bibelen står det til og med at Gud kjente oss siden før vi ble født:

«Dine øyne så meg da jeg var et foster, alle dager er skrevet opp i din bok. De fikk form før en av dem var kommet» (Sal 139,16)

3. Personlige opplevelser med Gud

Jeg har selv hatt erfaringer med Gud som ikke er tilfeldigheter og har fått bønnesvar flere ganger. Har opplevd å bli helbredet i nakken min etter noen ba for meg og jeg har sett andre bli helbredet. I tillegg har Gud vært med meg i vanskelige perioder av livet.

4. Himmelen

Om vi bare skulle gått rundt her og levd livet vårt og visste at vi skulle dø. Og etter døden var det ingenting. Da ville ikke livet gitt mye mening. Men vår endestasjon er en plass uten smerter og tårer. Han har lovet å lage en ny himmel og ny jord. Dette er en god grunn til å følge Jesus, det at alle våre søsken skal møtes.

5. Frelst av tro

Den siste grunnen jeg ønsker å fortelle er kjærligheten og nåden Gud har for oss. Som jeg fortalte tidligere tror jeg det er sant at Jesus døde for oss. Det at jeg ufortjent blir tilgitt når jeg gjør noe galt er en god grunn til å være kristen. I alle andre religioner må en gjøre seg fortjent til frelse. I kristendommen er det Jesus som døde for oss mens vi enda var syndere. Han har åpnet veien til himmelen, uavhengig av våre feil.

Nå har jeg nevnt 5 grunner til at jeg er kristen. Det å tenke litt over på hvorfor en er kristen kan være en fin ting. Derfor spør jeg deg, hva er dine grunner til at du er kristen?

Lightstock / Håkon Rydland

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.