Topp 4 mest kristne årstider

Topp 4 mest kristne årstider

La oss finne ut av det én gang for alle.

Kultur

Vi i iTro har omsorg for hele deg, og har en overflod av mer eller mindre fornuftige råd til enhver anledning. 

De fleste er enige i at det er fire årstider. Jeg har i alle fall ikke møtt noen som har påstått noe annet. Med en gang man diskuterer hvilken av disse årstidene som er den beste, blir det fort mer anspent stemning. Det er på tide at vi finner ut av det.

Hver av årstidene skal få lov å komme til orde i denne saken, og så får du selv avgjøre hvem som argumenterer best for seg!

(For ordens skyld bør jeg nevne at det er jeg som spiller de ulike årstidene, men det kommer du nesten ikke til å merke.)

Vår

En grunnleggende sannhet i kristendommen er at Jesus er vår redningsmann, vår stedfortreder, vår frelser, vår Herre. Og sånn kan jeg fortsette ganske lenge. Dermed er en av mine oppgaver å minne de troende om dette hvert år. Han er ikke for eksempel sommer yppersteprest eller høst sonofferlam. Jesus er vår.

Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. (Romerne 6,23)

Sommer

Jeg vedder på at vår kanskje nevnte den greia med at Jesus er vår, men det funker jo bare på norsk. «Jesus isn’t spring saviour», som jeg pleier å si. Når vi først er innom spring:

 Se på fikentreet og alle andre trær! Når dere ser at de springer ut, vet dere av dere selv at nå er sommeren nær. Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær. (Lukas 21,29-31)

Med andre ord er det sommeren som minner oss om Jesus og hans rike.

Høst

Jesus selv hinter til at jeg er den beste årstiden når han sier:

Høsten er stor, men arbeiderne få. (Matteus 9,37)

Det bør være selvsagt at Jesu ord bør vektlegges stort i denne debatten. Og med tanke på hvor mange ganger han prater om høsten og høsting, er det mye som tyder på at Jesus selv har en favorittårstid. Ferdig snakket.

Vinter

Ikke hør på høsten, han sier så mye rart. Jeg vil påpeke en ting om akkurat høsten. Jesus sier:

Løft blikket og se på markene! De står alt hvite mot høst. (Johannes 4,35)

Hvis høsten er hvit, tenker jeg det er naturlig å se på det som en tidlig vinter. Jesus lar seg åpenbart begeistre av dette, og utroper entusiastisk: «Se på markene!». Ikke så ulikt hvordan enhver skoleklasse lar seg begeistre av at det plutselig snør ute, mens de kjeder seg i matematikktimen.

Og hør bare på hvordan Johannes beskriver synet av Jesus i begynnelsen av åpenbaringsboken:

Hodet og håret hans var hvitt som hvit ull eller som snø, øynene var som flammende ild (Johannes’ åpenbaring 1,14)

Høres ut som en vinterfan, det.

Avgjør selv

Hvilken årstid argumenterer best for seg, synes du?

Chris Lawton

Kultur

Vi i iTro har omsorg for hele deg, og har en overflod av mer eller mindre fornuftige råd til enhver anledning.