NLM vil misjonere for danskebåtpassasjerer, t-banesnikere og hissige bilister
Generalsekretæren i NLM går kreativt til verks for å nå nye folkeslag.
Til deg som er i tvil: iTro beklager å måtte meddele at dette var en aprilsnarr…
NLM har alltid hatt som mål å nå de minst nådde folkeslagene og folkegruppene med evangeliet om Jesus.
Selv om de fleste i NLM er fornøyd med dette, er det flere som mener at de med fordel kunne vært mer offensive i sin misjonsstrategi.
Derfor har Øyvind Åsland, generalsekretær i NLM, jobbet med det han mener er banebrytende ideer, der han har funnet noen helt nye, konkrete folkegrupper som skal nås med evangeliet. Dette vil bli presentert i sin helhet på sommerens generalforsamling i NLM.
Misjonsentusiast er kritisk
Når iTro-journalist og Ulogg-reporter Håkon Rydland – kjent som misjonsentusiasten over alle misjonsentusiaster – får høre planene til Åsland, blir han skeptisk. Han er ikke sikker på at dette er veien å gå.
– Altså, jeg er for å tenke nytt. Men dette høres jo helt latterlig ut. Kanskje det er på tide at Åsland går? Og kanskje det er på tide med nytt, friskt Hamarblod på toppen, spør Rydland retorisk.
iTro har ikke lyst til å bidra til spekulasjoner omkring generalsekretær-jobben, og ønsker å la Åsland få muligheten til å dele sine nye tanker. Han ønsker ikke å røpe alle de nye satsingsområdene, men går med på å fortelle iTro om de tre han selv er mest fornøyd med.
Danskebåtpassasjerer
– Da jeg tok danskebåten for litt siden, gjorde jeg en stor oppdagelse, forteller generalsekretæren.
– Jeg hadde satt meg ned for å se på folkelivet rundt meg, og etter et lite kvarter innså jeg det jeg tror de fleste som har tatt danskebåten har tenkt: disse menneskene må jo regnes som et eget folkeslag!
– Vi er ikke redde for å tenke nytt i NLM, og her er det store muligheter, sier Åsland, – Men før vi setter i gang, vil vi gjennomføre et kulturstudium for å finne ut hva som kjennetegner passasjerene her, sånn at det ikke bare blir bygget på fordommer, fortsetter han, før han uoppfordret legger til: – Selv om jeg tror alle fordommene vi har kommer til å bli bekreftet.
De siste årene har NLM hatt stor suksess med mange gjenbruksbutikker rundt omkring, og Åsland legger ikke skjul på at han har en drøm om å åpne en gjenbruksbutikk også på danskebåten – helst mellom taxfree-butikken og casinoet. Men han sier samtidig at dette er planer som ligger et stykke frem i tid, og at det er for tidlig å si om dette er mulig å få til. Men, som han stadig legger til: – Det må jo være lov for en generalsekretær å drømme litt!
T-bane-snikere
– De som sniker på t-banen i Oslo kan egentlig også regnes som et eget folkeslag, forteller Åsland. – Ikke fordi de nødvendigvis har så mye til felles, men fordi vi kan lage en veldig effektiv misjonsstrategi for å nå dem.
– Hvordan da?
– Vi vil sette sammen noen små team av misjonærer som er eksperter på å gjenkjenne billettkontrollører på t-banen i Oslo. Og så følger teamene etter kontrollørene resten av dagen. Hver gang noen blir tatt for sniking, kommer misjonærene og tilbyr seg å betale boten for dem, før de forteller at dette minner dem om hvordan Jesus har tatt straffen vi skulle hatt for syndene våre på seg, og betalte vår skyld. Ganske enkelt og genialt!
– Blir ikke dette dyrt?
– Jo, det blir ekstremt dyrt, siden snikegebyrene er så høye. Men vi er i samtaler med de som er ansvarlige for kollektivtilbudet i Oslo, for å prøve å åpne noen små gjenbruksbutikker bakerst i noen av t-banevognene. Så da regner vi med at vi får dekket det meste av utgifter gjennom inntektene derfra.
Hissige bilister
Trafikken er tydeligvis et satsningsområde for NLM fremover, for generalsekretæren har enda en trafikkrelatert idé.
– Vi har vel alle lagt merke til at folk blir ekstra hissige i trafikken. Og hissige bilister har så mye til felles, at vi synes de kan regnes som et eget folkeslag, sier Åsland. Ideen hans om hvordan man kan dele evangeliet med hissige bilister, fikk han da han hørte at det nå går an å lage egne personlige bilskilt, der man kan bestemme teksten selv.
– Her er det muligheter, tenkte jeg! For da kan vi jo skrive bibelvers på bilskiltene, som de andre bilistene kan lese mens de kjører, forteller han entusiastisk.
Åsland innrømmer at han ble litt skuffet da han fant ut at det ikke var lov med mer enn sju bokstaver per skilt, men mener dette ikke trenger å være et problem. Da trengs det bare litt flere biler, som kjører etter hverandre, slik at man får plass til et lengre bibelvers.
– Jeg regnet meg frem til at det for eksempel bare trengs 15 biler for å få skrevet hele Johannes 3,16, hvis man deler det opp slik:
Dette blir et pilotprosjekt, men generalsekretæren håper å kunne utvide med flere bibelvers etter hvert.
– Utfordringen er å finne nok dyktige sjåfører, som klarer å kjøre samlet og i riktig rekkefølge – uten å slippe inn andre biler mellom seg, innrømmer Åsland, som likevel tror han har en løsning også på denne utfordringen.
– Vi er i samtaler med Bibelskolen Fjellhaug om å starte en linje som heter «Bibel og råning». Hvis det går i orden, bør vi kunne rekruttere mange trafikkmisjonærer derfra i årene som kommer, avslutter den optimistiske og offensive generalsekretæren, som tydelig gleder seg til å legge frem hele den nye misjonsstrategien på sommerens NLM-generalforsamling.
Vi i iTro ønsker ham lykke til med det.