Frykten for å være mislykket

Frykten for å være mislykket

- Jeg fikk kjenne hvordan det kan gå når man baserer for mye av selvfølelsen på prestasjoner.

Frykt ikke

Denne saken ble først publisert i november 2016, som del av serien «Dette frykter vi» da temaet for måneden var «Frykt ikke.»

Vi har alle gått på noen smeller og mislyktes i noe vi har prøvd på. Enten det er en prøve som har gått dårligere enn forventet, en straffe som gikk over mål eller en samtale som burde gått annerledes.

Vi har vært der alle sammen. Kjipe situasjoner kommer, det suger, men de går heldigvis som regel over.

Man er langt fra ”den beste utgaven av seg selv”

Likevel er frykten for å mislykkes – eller enda verre, å være mislykket – noe som kan prege mange.

Da snakker vi om mer enn at man går på en liten smell en gang iblant, men om en følelse av at man ikke strekker til. En skamfølelse, kan man kanskje si.

For eksempel en følelse av at man ikke er der i livet man skulle ønske at man var, at man bare er en skygge av det man burde vært. Man er langt fra ”den beste utgaven av seg selv”, som man av og til kan høre at man burde være.

Man når rett og slett ikke opp til forventningene man har til seg selv, eller de forventningene man tenker de rundt en har til en.

Jeg baserte selvfølelsen min for mye på prestasjoner

Jeg fikk selv et lite møte med dette for noen år siden. Jeg skrev på masteroppgaven min, men av en eller grunn ­– eller antagelig flere – hadde jeg ikke rukket å gjøre meg ferdig da året var slutt. Jeg fikk ikke levert da jeg skulle.

For meg føltes dette som et overraskende stort nederlag. Jeg kan ikke si at det var en total krise, men det preget meg mer enn jeg hadde sett for meg at det kom til å gjøre. Jeg likte ikke å snakke om det, og håpte folk jeg traff ikke skulle spørre meg hvordan det hadde gått. Jeg hadde ikke bare mislyktes med en oppgave, det preget også selvfølelsen min.

En jeg traff en gang sa at det ofte er to ting vi bygger selvfølelsen vår på. Den første er relasjonene våre, altså familien vår, hvilke venner vi har og den sosiale statusen vår.

Den andre er prestasjonene våre, altså hvor godt vi lykkes med det vi driver med, enten det er sport, skole, jobb eller andre ting. Vi tenker fort at dette er kriteriene de rundt oss stiller for å avgjøre om vi er vellykkede eller mislykkede, og ofte kan vi tenke slik selv også.

Jeg skjønte det ikke da, men i ettertid har jeg skjønt at jeg hadde basert selvfølelsen min i for stor grad på prestasjoner, blant annet på å gjøre det bra på skolen. Så når jeg gikk på en smell der, så gikk det hardere inn på meg enn man kanskje skulle trodd.

”Hvis jeg ikke er best, er jeg ikke bra nok”

Det er bra å sette seg mål, og viktig å prøve å gjøre sitt beste, men et problem kan være hvis det blir dette man bygger verdien sin på.

For det skumle med å bygge selvfølelsen sin på prestasjoner og relasjoner, er at de kan være nokså skjøre. Situasjoner kan oppstå som gjør at ting raser, og da kan tilsynelatende små ting prege en i ganske stor grad.

Det er et par ting jeg har lyst til å si om dette. Det første er at vi har lett for å legge lista ganske høyt for oss selv. Ofte kan vi stille mye høyere krav til oss selv enn for andre.

I tv-serien ”Jeg mot meg” på NRK, var det en som sa: ”Hvis jeg ikke er best, er jeg ikke bra nok.” Dette er et krav jeg tror han ikke ville stilt til de rundt seg, men som han altså stilte til seg selv. Men mange av oss har en tendens til å stille uoverkommelige krav til oss selv, noe som gir lite rom for å feile.

En ufattelig stor kjærlighet

Har du fulgt iTro en stund, har du sikkert lagt merke til at vi ganske ofte svarer ”Jesus” på spørsmål vi tar opp. Det vil jeg gjøre i denne sammenhengen også, og det er den andre tingen jeg vil ta fram. For jeg tror Jesus har noe viktig å si til oss om frykten for mislykkethet.

For en ting du må vite om Jesus, er at han elsker akkurat deg med en ufattelig stor kjærlighet, som ikke kan bli borte. Og hvis du selv eller noen andre sier at verdien din blir mindre når du mislykkes, så er de løgnere. Du er elsket med en kjærlighet som er helt ubetinget, og du er betydningsfull.

Jesus – han som har all makt i himmel og på jord – ønsker å ha en relasjon til deg. Og det er ingenting du kan gjøre som kan få ham til å elske deg mer, og det er ingenting du kan gjøre som kan få ham til å elske deg mindre.

Vi kan la Jesus få bestemme verdien vår. For selv om vi mislykkes gang på gang, kan vi alltid komme til Jesus, som ikke slutter å elske oss uansett hva vi gjør eller har gjort. Vi trenger ikke skjule hvem vi er, han kjenner oss fra før. Og han sier at vi ikke er mislykket – uansett om vi skulle mislykkes med alt det vi prøver på.

Det kan være vanskelig å plutselig snu om på en slik tankegang, men ved å bruke tid sammen med Jesus i Bibelen, i bønn og i kristne fellesskap, kan vi få se mer av hvem han er, hva han har gjort for oss og hvor stor verdi han sier at vi har. Og la dette få være med å prege oss.

Frykt ikke

Denne saken ble først publisert i november 2016, som del av serien «Dette frykter vi» da temaet for måneden var «Frykt ikke.»