9 åndelige praksiser å fylle kalenderen med

9 åndelige praksiser å fylle kalenderen med

Kalenderen din fylles uansett. Spørsmålet er: fylles den av det som gjør deg mer lik Jesus?

Rule of Life Builder

Et gratis nettverktøy der du kan bygge en personlig plan med rytmer for bønn, hvile, relasjoner og arbeid

En av verdens mest kjente vanebokforfatter Stephen Covey sier: «Don’t prioritize your schedule; schedule your priorities.»

Det han mener er at vi må finne ut hva som er viktig for oss og livene våre, og passe på at disse tingene får plass i kalenderen.

Eller sagt med andre ord: «Vis meg timeplanen din, så skal jeg vise deg prioriteringene dine.»

Jesus sier noe om prioriteringer:

Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg (Matt 6,33)

Paulus skriver til Timoteus:

Kroppslig trening er nyttig til noe, men gudsfrykt er nyttig til alt. Den har løfte både for dette livet og det som kommer. (1 Tim 4,8)

Med andre ord: når vi setter av tid til Gud, bønn, Bibelen og fellesskap, bygger vi livet vårt på det som varer. Resten av kalenderen kan da få sin plass, men ikke på bekostning av det viktigste.

9 praksiser

Hvordan det ser ut i praksis å øve seg i Gudsfrykt eller sette Gud først har jeg ingen fasit på. Det handler om hver og én sitt hjerte.

Likevel tror jeg at mye av det vi gjør og øver oss på, vil påvirke hjertet vårt.

John Mark Comer har valgt ut 9 rytmer som han anbefaler kristne å prioritere i kalenderen sin og på nettstedet Rule of Life Builder kan du lage din egen timeplan med disse rytmene.

Her er de 9 rytmene og noen eksempler på hvordan de kan praktiseres:

1. Sabbat

• Ha en 24 timers sabbat med noen enkle regler og fokusområder. For eksempel kan du velge bort smarttelefon, husarbeid, lekser og jobb og prioritere bibellesing, tid i naturen, gudstjeneste og tid med mennesker du er glad i.

2. Bønn

• Tidebønn: faste bønner til faste tider
  • Be Vår Far hver morgen
  • Forbønn: Be for mennesker som ikke kjenner Jesus, for verden og for dine nærmeste

3. Faste

• Gå en dag uten å spise frem til kveldsmat
  • Ha et enklere kosthold og ferdig forberedt middag en dag i uka

4. Alenetid

• Ha en stilletid på morgenen eller kvelden
  • Skru av smarttelefonen noen timer før leggetid

5. Generøsitet

• Gi 10% av alt du tjener hver måned til menighet eller misjon
  • Inviter venner på middag uten å sende vippskrav
  • Betal for noen foran deg i køen på matbutikken

6. Bibellesing

• Følg en bibelleseplan
  • Lær deg et bibelvers utenat
  • Møt en venn hver uke og les Bibelen sammen

7. Fellesskap

• Vær med i en bibelgruppe
  • Delta på gudstjeneste
  • Ring en venn du ikke har snakket med på lenge

8. Tjeneste

• Bidra i kirken din
  • Tjen nabolaget ditt

9. Vitne

• Inviter noen som ikke kjenner Jesus på middag
  • Ta med en venn i kirken eller på bibelgruppa
  • Reis på en misjonstur eller dra på evangelisering i byen din

På Rule of Life Builder finner du enda flere forslag til ting du kan putte i kalenderen.

La det likevel ikke bli en liste over gjøremål eller ting du «må» få til. Livet med Jesus bygges på nåde, ikke prestasjon. Det begynner, avslutter og varer ved at Jesus elsker oss uavhengig av hva vi får til.

Start gjerne med én eller to rytmer eller praksiser du vil begynne med og gjør det aller helst sammen med noen andre.

Og hvis du noen gang føler at du mislykkes, ta Jesus med inn i den følelsen og fortell han alt om det.

Det hjelper. For Jesus sier:

Bli i meg, så blir jeg i dere (Joh 15,4)

Pixabay

Rule of Life Builder

Et gratis nettverktøy der du kan bygge en personlig plan med rytmer for bønn, hvile, relasjoner og arbeid