9 bibelvers om mørke (og lyset som overvinner det)
"Sitter jeg i mørke, er Herren lys for meg."
Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket (1. Mos 1,3-4).
Nettene blir lengre og dagene kortere. Det er mørkt når man drar på skolen og mørkt når man kommer hjem.
Her er 9 bibelvers om mørke (og lyset som overvinner det):
Når alt er håpløst
Selv om alt kan virke mørkt og håpløst, er Gud der. Det finnes ikke noe mørke som er stort nok til at lyset ikke skinner igjennom.
Så uansett hvor langt nede du føler deg, er Gud der med deg, og Gud er større.
Johannes 1,5
Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.
Mika 7,8
Gled deg ikke over meg, min fiende! For om jeg faller, skal jeg reise meg igjen. Sitter jeg i mørke, er Herren lys for meg.
2. Samuelsbok 22,29
For du er min lampe, Herre, Herren lyser opp mitt mørke.
Gud redder oss fra mørke
Gud er sterkere enn døden, og lyset er sterkere enn mørket.
Selv når vi vender Gud ryggen og velger mørke, er det aldri for sent å vende om. Gud elsker oss så mye at han alltid vil fri oss ut til lyset.
Salme 107,10-11 og 13-14
Noen satt i mørke og dødsskygge, bundet i nød og jern, for de hadde trosset Guds ord og foraktet Den høyestes råd. (…). Da ropte de til Herren i sin nød, og han berget dem ut av trengslene. Han førte dem ut av mørke og dødsskygge og slet lenkene deres i stykker.
Jesus er lyset som frelser
Det er mange profetier som peker mot Jesus i Det gamle testamentet., og flere av disse bruker bilder om lys og mørke.
Jesaja 9,2
Det folket som vandrer i mørket, ser et stort lys. Over dem som bor i dødsskyggensland, stråler lyset fram.
Jesaja 60,2
Se, mørke dekker jorden, skodde dekker folkene. Men over deg går Herren opp, hans herlighet viser seg over deg.
Å vandre i lyset
Å vandre i lyset er å vandre med Jesus. Det står mye i Bibelen om hva det betyr å vandre i lyset.
Blant annet kan du lese Efeserne 4-5, eller Galaterne 5,16-26. Her, og mange andre steder, kan man lese hva det vil si å ikke leve i mørket, men i lyset.