«Tomas Tvileren» – disippelen som spurte når han ikke forstod

«Tomas Tvileren» – disippelen som spurte når han ikke forstod

Da Tomas sa han ikke forstod Jesus, var svaret han fikk et av de mest kjente versene i Bibelen.

Jesu tolv disipler

Dette er den femte saken i serien om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Tomas.

Disippelen Tomas har blitt kjent som «Tomas Tvileren». Sikkert ikke det kuleste kallenavnet å få klistret på seg, men dessverre kan man ikke alltid velge sine egne kallenavn.

Grunnen til navnet er at Tomas ikke umiddelbart kunne tro det da han hørte at Jesus hadde stått opp fra de døde:

«Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.» (Joh 20,5)

Så fortsetter historien med at Jesus faktisk kom til Tomas åtte dager senere, og lot han få det han hadde bedt om:

Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.» Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!» «Min Herre og min Gud!» sa Tomas. (Joh 20,27-28)

Plass til dem som tviler

Tomas er ikke den eneste som har kjent på at det kan være vanskelig å tro. Derfor er det godt at vi kan lese historien om Tomas i Bibelen.

Det er en plass også for folk som stiller spørsmål blant Jesus sine etterfølgere. Det kan komme gode ting ut av å stille ærlige spørsmål til Gud. Vi kan grave i det som virker uklart, og lete etter svar på det som er vanskelig.

Tomas var kanskje en tviler, men han var ikke en fastlåst skeptiker. Når han blir overbevist om at Jesus virkelig er oppstått, anerkjenner han det og er villig til å la Jesus være herre i livet sitt.

Spørsmålet som ga oss et favorittbibelvers

En annen grunn til at vi kan være takknemlig for Tomas sine spørsmålet at dette har gitt oss et av de flotteste bibelversene som finnes.

En gang Jesus snakket om at han skulle dra til himmelen, og avsluttet med å si «Og dit jeg går, vet dere veien», sa Tomas rett ut at han ikke kunne skjønne hva Jesus snakket om: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» (Joh 14,5) Da svarte Jesus:

«Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.» (Joh 14,6)

Det er et uttrykk som heter «Det er bedre å tie stille og bli mistenkt for å være en idiot, enn å åpne munnen og utelate enhver tvil.»

Heldigvis kjente ikke Tomas til det uttrykket. Med fare for å fremstå som dum fordi han ikke forstod, stilte han spørsmål når noe var uklart. Det kan vi være takknemlige for.

Jesus sine ord til oss

I slutten av teksten om da Jesus møtte Tomas etter oppstandelsen, virker det til og med som at Jesus vet at det ikke vil være like lett for oss som kommer etter, og som ikke kan se Jesus fysisk, slik Tomas kunne. Og Jesus kommer med et ord direkte til oss:

Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» (Joh 20,29)

 

Ontheroad / Lightstock

Jesu tolv disipler

Dette er den femte saken i serien om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Tomas.