Djevelen trykker på tastaturet: – Til slutt vil de bare plukke ut det i Bibelen som passer dem, akkurat som i smågodthylla

Djevelen trykker på tastaturet: – Til slutt vil de bare plukke ut det i Bibelen som passer dem, akkurat som i smågodthylla

I dagens fellesmail til hjelperne sine, oppfordrer djevelen til å skape splittelse og løgntanker blant kristne.

Miniserie: "Djevelen trykker på tastaturet"

Dette er nummer to av totalt tre fiktive mailer som tankeekseprimenterer om hvordan djevelen jobber i dag. Sakene er inspirert av boken til C.S. Lewis, «Djevelen dypper pennen«.

Vi befinner oss på djevelens kontor og det er en vanlig arbeidsdag for han og hans hjelpere.

De ønsker å lokke troende bort fra Jesus, og hindre nye i å komme til tro på ham.

Djevelen sender ut den nye strategiplanen på fellesmail til alle sine tjenere. Mailen lyder som følger:

Les også del 1 av denne miniserien: Djevelen trykker på tastaturet: – Utnytt travelheten

Kjære, trofaste hjelpere!

Så har vi disse som går i kristne fellesskap, leser i Bibelen og ber. Disse er farlige, men det finnes måter å forsøke og avvæpne dem på:

Metode for å ta de trofaste kristne

Det finnes forskjellige typer av disse og vi må angripe dem ulikt. Til de trofaste, men usikre, må dere fortelle at de ikke er gode nok til å kunne kalle seg en kristen.

Mat dem med spørsmålene: «Kan du være kristen som ikke ber hver dag? Som ikke har tjeneste i en menighet? Som er så egoistisk?»

Minn dem på alle syndene de har gjort og fortell dem at de har syndet så mye at Gud ikke tilgir lengre: «Nå har du gjort denne synden nok en gang. Det er ingen vits i å gå til Gud med det. Bare gi opp det kristenlivet, du vil ikke få mer nåde av Gud.»

Gi dem en falsk hvilepute

Til den andre parten må du lure dem til å bruke nåden som falsk hvilepute.

Si til dem at det ikke er nøye hvordan de lever, for de er jo allerede tilgitt. Om de leser i Bibelen, fortell dem at det ikke er nødvendig, det er jo ikke gjerningene det kommer an på.

Si også at det ikke så farlig om man bare synder litt her og der. Hvis de ikke har så lyst å gå i et kristent fellesskap, si til dem at det går helt fint. De vet jo hva det vil si å være en kristen uansett.

La dem ellers bli isolert fra det kristne fellesskapet, og bare bli påvirket av mennesker som har verdier som strider mot Bibelen, og gradvis vil tankesettet deres endres og alt som står i Bibelen blir ikke like viktig lengre.

Til slutt vil de bare plukke ut det i Bibelen som passer dem, akkurat som i smågodthylla. Det som er ubehagelig eller stress, skyver de bort.

Mater dere sinnet deres med dette, vil de sakte, men sikkert dras bort fra denne Jesus-skikkelsen og over til vårt lag.

Skap splittelse

Et annet våpen er å skape splittelse innad i de kristne miljøene. Vi har allerede i stor grad lyktes i å sekularisere flere kristne fellesskap – fortsett med det!

Bidra til å blusse opp interne konflikter innad i menighetene, enten rundt viktige eller uviktige tema. Sørg for at sentrale og viktige skikkelser kommer i strid med hverandre eller med grasroten.

La dette bringe frem hat, egoisme, misunnelse og splid slik at de glemmer deres viktigste oppdrag og det som skaper vekst for dem – å forkynne navnet Jesus.

Fortsett og frist de kristne til å gjøre syndige handlinger, men husk å pakk inn synden i det fineste papir. Ta deres faste runder rundt husene til de troende, men gå gjerne ti fristelsesrunder til nøkkelpersonene som har størst innflytelse på menighetene.

Stå på, hjelpere!

Vennlig listig hilsen,

Djevelen

KI

Miniserie: "Djevelen trykker på tastaturet"

Dette er nummer to av totalt tre fiktive mailer som tankeekseprimenterer om hvordan djevelen jobber i dag. Sakene er inspirert av boken til C.S. Lewis, «Djevelen dypper pennen«.