En nord-koreansk jente som risikerer alt for å gi evangeliet om Jesus videre, kan inspirere oss på «Stefanusdagen»

En nord-koreansk jente som risikerer alt for å gi evangeliet om Jesus videre, kan inspirere oss på «Stefanusdagen»

Kristne forfølges for troen sin mange steder i verden.

Misjon

26. desember markeres hvert år «Stefanusdagen», oppkalt etter den første kristne martyren som ble drept for troen sin.

Andre juledag markerer vi hvert år «Stefanusdagen».

Stefanus var den første kristne som ble drept for troen sin, og vi kan lese om ham i Apostelgjerningene 6-7.

Etter Stefanus har også mange andre blitt drept for sin kristne tro, og dette skjer fortsatt i dag, mange steder i verden.

100 millioner kristne opplever alvorlig forfølgelse

Ifølge Åpne Dører, som jobber med forfulgte kristne, blir over 200 millioner kristne diskriminert, og av disse opplever 100 millioner alvorlig forfølgelse.

Bibelen sammenligner oss kristne av og til med kroppsdelene, eller lemmene, på en kropp. I Første Korinterbrev 12,26 står det:

«Dersom ett lem lider, lider de andre med. (…) Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham.»

Vi kan altså ikke være likegyldige til forfølgelsen, selv om det ikke rammer oss direkte.

I dag kan vi minnes og ære de døde martyrene

I forbindelse med Stefanusdagen, minner Bibelselskapet oss på at dette kan være en god anledning til å:

  • minnes at det kristne budskap vekket motstand – og fortsatt mange steder vekker motstand.
  • ære de døde martyrene.
  • glede oss over at vi i vår del av verden ikke behøver å frykte for våre liv, selv om vi bekjenner oss som kristne.

En nord-koreansk jente som vil risikere forfølgelse

Et minne jeg kommer til å ha med meg resten av livet er et vitnesbyrd jeg hørte på en misjonskonferanse i Sør-Afrika i 2010. (Se video litt lenger ned i saken.)

Den 18 år gamle jenta som fortalte kommer fra Nord-Korea, det landet i verden der det er vanskeligst å leve som kristen.

Hun forteller om hvordan familien rømte fra Nord-Korea, at faren antagelig hadde blitt drept fordi han er kristen, men at hun en dag håper å vende tilbake til regimet som misjonær.

Ønsket hennes er å bringe Jesu kjærlighet til landsmennene sine, selv om hun vet at det kan koste henne livet, slik det har gjorde for faren hennes.

(Saken fortsetter under videoen)

 

Det er inspirerende og samtidig veldig utfordrende å høre om unge mennesker andre steder i verden som er villig til å ofre trygghet og komfort, og som risikerer mye for å dele evangeliet om at Guds sønn kom til jorden med dem som ennå ikke har hørt det.

Derfor må vi ikke glemme å ha med våre forfulgte kristne søsken i bønnene våre, uansett hvor i verden de måtte befinne seg.

Misjon

26. desember markeres hvert år «Stefanusdagen», oppkalt etter den første kristne martyren som ble drept for troen sin.