Tok stor risiko – for å berge så mange som mulig

Tok stor risiko – for å berge så mange som mulig

Tre skip mottok SOS-signalene fra Titanic. Bare "Carpathia" snudde for å hjelpe.

Misjon

Andreas Nordli er gift med Åsne, har fem barn og digger Vålerenga. Han jobber som leder for Ungdom i Oppdrag, som er en internasjonal misjonsorganisasjon som arbeider i nesten 200 land.

Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på iTro, i 2017.

Titanic var skipet som ikke kunne synke. «Ikke engang Gud kunne senke det,» skrev en avis før avreisen til Amerika.

Dette var det mest moderne, det flotteste og beste skipet som verden noensinne hadde sett.

Et par dager etter avreise mottok kapteinen beskjed over radiosambandet at det var store isfjell i nærheten.

Beskjeden kom fra skipet Californian. Dette var også en flott skute. Nå hadde den lagt seg til ro for natten, i påvente på de kunne seile videre i dagslyset.

Kapteinen på Titanic fikk beskjeden fra Californian. Et lite øyeblikk vurderte han om også Titanic skulle gjøre som Californian.

Den natten begikk kapteinen på Titanic en skjebnesvanger feil. Han ga full gass. For å være på den sikre siden, beordret han personer til å holde utkikk etter isfjell. Ikke lenge etter oppdaget de en stor skygge rett forut. Styrmannen la skipet brått over til babord side og la den i revers.

SOS – Save Our Souls

Men det var for sent. Under havets overflate åpnet isfjellet skroget på båten som en boksåpner. De vanntette skottene som skulle holde skipet flytende, ble nesten alle fylt med vann.

Titanic – skipet som ikke kunne synke – begynte å ta inn mengder med vann.

Livbåter ble satt på vannet. Noen av båtene hadde 70 plasser. Andre bare 40. Men det var langt fra nok livbåter til alle om bord.

Panikken spredde seg og flere av livbåtene begynte å ro fra det synkende skipet, halvfulle med mennesker.

Desperat sendte mannskapet opp nødraketter. SOS – Save Our Souls – ble sendt utover radiosambandet. Kanskje kunne noen komme til unnsetning.

«Californian» ble liggende i ro

Californian lå så nærme at mannskapet kunne se nødrakettene som ble skutt opp. De forstod ikke hva som skjedde, og tenkte kanskje det ble holdt fest om bord.

Kapteinen hadde gått til sengs og lå og sov. En annen person plukket opp nødsignalene som den desperate kapteinen på Titanic sendte ut.

Kapteinen på Californian ble vekket. Skulle de ta sjansen og seile i retning Titanic? Det var ikke langt unna. De kunne enkelt rekke frem og berge menneskene.

Den natten bestemte kapteinen på Californian at skipet skulle ligge i ro. Han var redd. Han var redd for at han selv skulle seile på et isfjell. Han var redd for selv å dø.

«Samson» stakk av

Et annet skip plukket også opp nødsignalene fra Titanic. Det har vært forskjellige historier som har versert om denne skuta. Rykter forteller at dette var den norske fangstskuten Samson, og at de bedrev ulovlig fangst i ishavet.

Da de hørte nødsignalet snudde de 180 grader og seilte vekk fra Titanic. Frykten for å bli tatt for ulovligheter gjorde at de ikke kom de dødende menneskene til unnsetning.

«Carpathia» ga full gass

Et tredje skip hørte nødsignalene. Dette var Carpathia, en mindre dampskute. Den var langt fra så pen som Titanic og Californian. Da kapteinen hørte Titanics SOS, fortelles det at han falt på kne og ba til Gud. «Om mulig, la oss få frelse i hvert fall noen», ba han.

Så beordret han full gass. Carpathia seilte gjennom natten og med fare for egne liv, kjørte båten så raskt den aldri før hadde gjort. Kapteinen tok en stor risiko, og med fare for eget liv berget Carpathia 705 mennesker.

Om mulig berge noen

Historien om Titanic, Californian, Samson og Carpathia er for meg et bilde på valg som vi mennesker kan ta. Kapteinen på Californian var redd for sitt eget liv og for den fine båten sin.

Han tenkte først og fremst på sin egen komfort og sikkerhet. Mannskapet om bord på Samson drev med ting som ikke tålte dagens lys. De ville ikke bli avslørt. Derfor trakk de seg unna.

Carpathia gjorde det rette. Med fare for egen sikkerhet, komfort og med stor risiko seilte de inn i det ukjente – for om mulig å berge noen.

Hvem vil du ligne?

Det er fristende å være som Californian. Frykt og ønske om komfort og trygghet kan oss til å si nei når Gud kaller oss til å gå med evangeliet til andre mennesker.

Kanskje andre er som Samson, og sier nei fordi de ikke ønsker å oppgi det vi driver med, og derfor holder seg anonymt i bakgrunnen?

Jeg har bestemt meg for å være som Carpathia. Jeg vet at ikke alt er på stell i livet mitt. Jeg vet at ikke alt er perfekt. Men jeg har bestemt meg for å gjøre alt jeg kan for at jeg i det minste kan leve et liv, slik at noen kan bli berget til himmelen.

Hvem vil du ligne? Vil du også gjøre som Carpathia? Slik kan vi sammen være medarbeidere i Guds rike for at så mange som mulig kan få muligheten til å bli kjent med Jesus.

Misjon

Andreas Nordli er gift med Åsne, har fem barn og digger Vålerenga. Han jobber som leder for Ungdom i Oppdrag, som er en internasjonal misjonsorganisasjon som arbeider i nesten 200 land.

Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på iTro, i 2017.