Disney og lykken – fra «Be good» til «Feel good»?
Disney fyller 100 år! Walt Disneys ønske om å bringe «Happiness to Millions» er utvilsomt blitt oppfylt. Men hva slags lykke er det snakk om – og hvordan oppnås den?
Helt fra Walt Disney startet familiebedriften sammen med broren Roy i 1923, har formidling av lykke og glede stått i fokus. Walt så det som selve livsoppgaven å bringe lykke for dagen og håp for i morgen til den enkelte.
Først og fremst ved sine magiske fortellinger, men etter hvert også ved de mange opplevelsene som temaparkene og hele Disney-universet byr på.
«Be good»-lykke
Vær snill og god! Vis omsorg for andre! Vær ansvarlig! Vis mot! Vær optimistisk! Vær utholdende! Våg å drømme!
Sett gjennom bibelske briller er det lett å bekrefte dette knippet med kjerneverdier fra klassiske Disney-fortellinger. Jødisk-kristne verdier dannet da også rammen rundt produksjonene.
Selv om mange av fortellingene bygger på eventyr og sagn fra andre deler av verden, var Disney opptatt av å gjenskape dem i tråd med sitt «dna» – som i sin tur var preget av verdiene i hans sammenheng.
Kanskje savner du noe i dette verdiknippet fra klassikerne? Hva med «Du vil få en belønning!», og «Du fortjener å være lykkelig!»? Begge hører absolutt med.
Den første viser konsekvensen av å ta til seg rekken av oppfordringer: Det kommer en belønning, du vil oppleve lykke! Den andre viser begrunnelsen for dette: Du fortjener nemlig å være lykkelig! «Be good–lykke», altså.
Jødisk-kristne verdier dannet rammen rundt Disney-produksjonene.
Her speiler Disney det tradisjonelle vestlige synet på lykke, som knytter den individuelle lykken til hvordan en møter sitt liv og sine medmennesker.
Men hva med «Følg hjertet ditt – og ha tro på egne drømmer», som er selve kjernen hos Disney? Der forankres håpet, der ligger nøkkelen, slik det høres allerede i Pinocchio (1940), når Timmy Gresshoppe synger: «If your heart is in your dream, no request is too extreme…»
«Feel good»-lykke
Karakterene i eldre Disney-filmer retter altså blikket utover til fellesskapet i letingen etter seg selv, mening og lykke. Samtidig ligger nøkkelen i å følge hjertet og drømmen.
Men i filmer fra de siste tiårene blir dette kjernepunktet enda mer farget av meg og mitt. Blikkretningen går nå stadig mer innover til ens indre for å finne svar. For eksempel i Modig (2012): «The destiny lies within you. You only have to be brave enough to see it.»
Selv om det er en miks også i nyere filmer, ser vi altså en endring i hvordan individualismen uttrykkes hos Disney, i tråd med trender i tiden. Utviklingen illustrerer at populærkulturen speiler det samfunnet den er med på å forme.
I dag synes det som kalles ekspressiv individualisme å sette et stadig tydeligere preg på Disneys 100-årige hovedbudskap: Mine drømmer og ønsker, være tro mot meg selv, følge hjertet mitt og jeg fortjener å være lykkelig.
Målsetningen om at flere hovedkarakterer skal speile LHBT+ er et utslag av dette. Det samme er velkomsthilsenen «Dreamers of all ages» i Disneys parker, uten referanse til kjønn.
Disneys 100-årige hovedbudskap: Mine drømmer og ønsker, være tro mot meg selv, følge hjertet mitt og jeg fortjener å være lykkelig.
Spenningen er tydelig hos Disney mellom verdier som er i tråd med et bibelsk perspektiv og verdier som speiler postmoderne relativisme.
Enten vi velger nye Disneyfortellinger eller klassikere i opprinnelig versjon, gjelder samme sak: Hva kan vi bekrefte ut fra Bibelen, og hva må utfordres?