Dagen etter den store takknemlighetsdagen kommer den store Jeg-MÅ-bare-ha-det-dagen
Jo mer vi kjøper, desto flere behov skapes. Og jo mer vi takker Gud og blir bevisst på hva vi allerede har, desto mer takknemlighet får vi.
I dag er det Thanksgiving; den største høytiden i USA (kanskje til og med større enn jul!). Høytiden stammer fra at Pilegrimsfedrene lagde en høsttakkefest for å takke Gud for høstens avlinger og livets gaver. Takknemlighet har fortsatt en viktig plass i høytiden, selv om ikke alle takker Gud.
Takknemlig og gjestfri
Av alle ting vi kan la oss inspirere av, syns jeg Thanksgiving er en av de bedre. Det er en fin høytid å ta med seg og starte å feire.
Det er et fint påskudd til å vise gjestfrihet – samle familie og/eller venner (og kanskje noen som ikke er i vennegjengen, men som det kunne vært fint å inkludere!).
Og ikke minst en god anledning til å rette fokus litt ekstra mot takknemlighet, og takke Gud for gode gaver i livet; at vi har mat, klær, tak over hodet og fine mennesker rundt oss.
Det er lett å ta disse tingene for gitt, men det er ingen selvfølge i den verden vi lever i.
Salg og shopping
I morgen er det Black Friday, den store shoppingdagen med masse salg og tilbud.
Allerede dagen etter den store takknemlighetsdagen glemmer man alt man har, og løper ut og kjøper enda mer.
Opprinnelig ble dagen brukt som starten på julehandelen, ettersom det allerede var en fridag for mange i forbindelse med Thanksgiving (i USA har de langhelg i forbindelse med Thanksgiving).
De siste årene har Black Friday virkelig blitt en big deal i Norge. Fra alle kanter eksponeres vi for «elleville» salg som minner oss på alle tingene vi ikke visste vi trengte, men som vi jo MÅ ha når det er såpass billig!
Behov skapes
Det er nokså ironisk at man allerede dagen etter den store takknemlighetsdagen glemmer alt man har, og løper ut og kjøper enda mer.
Er tingene på salg, kan jeg forsvare for meg selv de forholdsvis unødvendige kjøpene jeg gjorde.
Jeg er ikke imot å kjøpe ting på salg. Tvert imot så elsker jeg å få ting så billig som mulig.
Men det er nettopp det som er problemet. Jeg vet nemlig hva disse tilbudene gjør med meg. De skaper behov som jeg i utgangspunktet ikke hadde.
Når jeg går rundt på et senter med masse salg, vil jeg mest sannsynlig komme ut derfra med mer enn det jeg egentlig trenger.
Behovene og ønskene blir til underveis, og er tingene på salg i tillegg, kan jeg forsvare for meg selv de forholdsvis unødvendige kjøpene jeg gjorde.
Thanksgiving vs. Black Friday
Det er ikke sånn å forstå at vi aldri kan kjøpe ting vi ikke absolutt trenger. ALT trenger ikke være fornuftig!
Men jeg tror at jo mer vi kjøper, desto flere behov skapes. Og jo mer vi takker Gud og blir bevisst på hva vi allerede har, desto mer takknemlighet får vi, og færre behov skapes.
Jeg tror derfor det er lurt å tenke igjennom hvilken høytid vi vil «dyrke».
Vil vi la oss påvirke av Black Friday – la salgene trigge vårt evige ønske om MER. Eller vil vi la oss inspirere av Thanksgiving, med fokus på hva vi har og kan være takknemlig for?