– Takk Jesus for at forholdet vårt ikke er basert på mine følelser!

– Takk Jesus for at forholdet vårt ikke er basert på mine følelser!

– Jeg har allerede fått den største gaven noen kunne fått, at Gud sendte sin sønn Jesus for å dø på korset for meg, skriver Sara Charlotte Voll (20) i sitt vitnesbyrd.

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.

«Stol på Herren av hele ditt hjerte, støtt deg ikke til din egen innsikt!» (Ordsp 3,5)

Jeg er heldig som har vokst opp i en kristen familie. Gjennom hele livet har jeg vært en kristen. Troen min har gått opp og ned, mye av det har vært basert på følelser.

Føle Gud mer?

I de periodene når jeg har «følt Gud mer», har troen vært på topp og jeg har virkelige følt meg engasjert og det å være kristen har vært lett. Mens i de lengre periodene hvor jeg har «følt» at Gud har vært mer på avstand, har det vært litt mer tøft.

Da har det å bruke tid i bønn og lese bibelen ikke vært like lett. I slike perioder har jeg ofte begynt å tvile på om Gud virkelig hører meg. Jeg har lurt på om det er noe jeg gjør feil, eller om det var noe jeg kunne gjøre for å «føle» Gud mer.

– Allerede fått den største gaven

Selv har jeg merket hvor fort det er å basere troen på følelser, og å sette fokus på hva jeg kan få av Gud. Når jeg har vært stille for Gud, har fokuset fort blitt hvordan Gud kunne vise seg. Jeg satt ofte igjen med en skuffelse over at Gud ikke viste seg for meg.

Noen fortalte meg en gang at man skal være stille for Gud, ikke fordi man ønsker å få noe, men for å vise Gud at man setter av tid til han, tid til å lytte.

Jeg har allerede fått den største gaven noen kunne fått, at Gud sendte sin sønn Jesus for å dø på korset for meg.

Baser ikke troen på følelser

I det siste har jeg funnet en stor lettelse og frihet i det at Gud faktisk er her, han er med meg og hører på meg. Selv om jeg skulle føle at Gud er fraværende og ikke hører meg, så vet jeg at det er løgn.

«Det er løgn at Gud ikke hører, at Den veldige ikke ser. Selv når du sier at du ikke ser ham, ser han din sak. Bare vent på ham» (Job 35,13-14)

Jeg har innsett at man ikke må basere troen på følelser.

Bønn har hjulpet meg mye. Det å be Gud om at jeg skal kunne leve et liv for Jesus, til tross for de gangene Gud føles fraværende og troen føles tung.

Takk Jesus

Jeg kan ta et valg om å ikke la de periodene troen føles tung, definere forholdet mitt og tilliten min til Gud, selv om det ikke alltid er lett.

Takk Jesus for at troen ikke er basert på følelser, og at jeg kan få komme, bare være til og komme med mitt alt. Jeg kan få dele med Gud når jeg syns det er vanskelig å tro eller vanskelig å bruke tid med Han.

Takk for at Gud er trofast uansett hvordan jeg måtte føle det. Takk Jesus for at det er du som skaper tro.

«Er vi troløse, så er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv.» (2 Tim 2,13)

«Med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus.» (Heb 12,2)

Privat

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.