Radikale konsekvenser

Radikale konsekvenser

…av radikal nåde.

Denne artikkelen ble ørste gang publisert på iTro 28. oktober 2011.

Det er mye ved Bibelen som er radikalt. Den gir oss noe å leve etter som ofte er det motsatte av slik samfunnet vil at vi skal leve.

Den forteller oss historier om mennesker som levde radikale liv. Den forteller blant annet om da Jesus ba en mann selge alt han eide og følge ham.

Men det er ikke dette som er det mest radikale. Det som virkelig er radikalt er det de radikale konsekvensene kommer av.
Joh 3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Når vi lever, snakker og tar valg som om Gud finnes får det konsekvenser

Jesus var radikal.  Jesus er den som har en radikal virkning på livene våre.
Det er en grunn til at vi snakker om radikale konsekvenser. Konsekvens betyr virkning eller følge. Det blir feil når vi går rett til konsekvensen. Og bare gjøre de rette tingene. Det blir juks. Og det er ikke så radikalt.

Én ting er å vite noe, det er ikke alltid så vanskelig. En annen ting er å leve som om man veit det. Man kan være sikker på noe, og alikevel ta valg eller gjøre noe som viser nærmest det motsatte. Når vi lever, snakker og tar valg som om Gud finnes får det konsekvenser. Noen ganger handler det ikke om at vi ikke tror, men at vi trenger en påminnelse om akkurat det, slik at vi lever som om vi tror også.

I Matteus 18  leser vi om tjerneren som skyldte masse penger, men fikk det ettergitt. Like etter krevde tjeneren penger tilbake av en som hadde lånt av ham. Når vi tenker på at Jesus gav livet sitt for oss er det lite av det vi gjør som blir radikalt i forhold.

Jeg vil ikke med si at det ikke er så viktig å leve radikalt likevel. På ingen måte. Men alt må sees i lys av det mest radikale i Bibelen.

 

Ef 2,8: For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

 

Ill. foto:  Wiedermaier på flickr