Når du blir hekta på likes

Når du blir hekta på likes

Jakten på likes kan være berusende i det ene øyeblikket og utmattende i det neste. Men hvor stor plass skal disse følelsene få i selvbildet mitt?

Tema

Tema på iTro i januar og februar er «Skam».

Tonje er omsorgspastor i Salt Bergenskirken, og er en del av lederteamet der. Hun er også skribent for tankesmien Skaperkraft. Til daglig holder hun på med en doktorgrad i psykologi innen arbeid og mental helse.

 

Hvis det ikke har skjedd på Instagram, har det ikke skjedd, liksom. Venninna mi knipser en selfie av oss for å dele kafé-treffet vårt med følgerne sine. Jeg har hørt flere si det samme, og har ofte ledd av hvor presist det beskriver vårt forhold til sosiale medier. For tenk over det: Hvorfor bare dele øyeblikket med den ene personen du er sammen med, når du kan dele det med 100 eller 200 andre? Delt glede er dobbel glede, eller noe slikt.

Viktige øyeblikk

Men om du ikke får mange likes på det bildet, så er kanskje skuffelsen større enn gleden du akkurat følte ved å være sammen med vennen din. Ganske rart, i grunnen, at likes på et kafébilde fra folk som ikke var der skal være mer verdt enn øyeblikket du akkurat delte med den som faktisk var der.

Kort vei til selvforakt og skamfølelse

Psykologer forklarer vår intense jakt på likes med at det skilles ut lykkestoffer i hjernen når vi får bekreftelse. Ikke rart vi blir avhengige. Men hva når vi ikke får likes? En studie fra Australia viste at deltakerne som ikke fikk likes på statusen de la ut, følte seg ekskluderte og ensomme. Hatt den følelsen? Vi føler at vi ikke er fine nok, morsomme eller interessante nok. Det går direkte ut over selvbildet vårt. Man kan ha mange venner i skolegården eller på fotballtreningen, og allikevel ha øyeblikk av total ensomhet på sosiale medier. Da er veien kort til selvforakt og skamfølelse. Gleden og skammen går hånd i hånd på sosiale medier, og kan skifte på et millisekund.

Omdøpe sosiale medier til egomedier

Jeg har i grunnen tenkt at sosiale medier burde omdøpes til ego-medier. For det som styrer aktiviteten min på Instagram, Facebook og Snapchat peker i én eneste retning: På meg selv og behovet mitt for bekreftelse. Og da blir jakten på likes en total avsporing i forhold til det Bibelen forteller meg om livet mitt: At jeg kan leve for noe større enn meg selv, at relasjonen til Jesus er det som skaper liv på innsiden, at jeg trenger nåden mer enn jeg trenger all verdens med likes, og kanskje viktigst i forhold til sosiale medier: At skammen og selvforakten ikke har noen plass i mitt liv lenger. Verken mange eller få likes skal få ha makt til å definere hvem jeg er. Det har jeg valgt at troen på Jesus skal.

Foto: Salt

Tema

Tema på iTro i januar og februar er «Skam».

Tonje er omsorgspastor i Salt Bergenskirken, og er en del av lederteamet der. Hun er også skribent for tankesmien Skaperkraft. Til daglig holder hun på med en doktorgrad i psykologi innen arbeid og mental helse.