– Han kan stenge og åpne dører for å lede oss videre

– Han kan stenge og åpne dører for å lede oss videre

Når Johannes har vært usikker på hva han skal gjøre videre i livet, har Gud vist ham vei.

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.

Når jeg i dag ser tilbake på livet mitt, skjønner jeg at Gud virkelig er trofast. Derfor har jeg lyst til å dele hvordan jeg opplever at Gud har ledet meg de gangene jeg har vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre.

Både usikkerhet og masse løgnaktige tanker har gjort livet tøft mange ganger. Derfor er det så viktig å løfte blikket mot Jesus, igjen og igjen, og vite at han har full kontroll. Og at han kan stenge og åpne dører for å lede oss videre – når vi søker han med et oppriktig hjerte.

Usikkerhet

I tenåra var jeg mye usikker på meg selv. Jeg turte heller ikke å stå opp for troen min. Hvis folk spurte om jeg var kristen så svarte jeg et usikkert ja, eller “jeg tror det”, noe som sikkert ikke overbeviste dem noe særlig.

Etterpå kjente jeg meg feig og at jeg hadde sviktet Gud og meg selv.

Glemte Gud

På videregående ble jeg veldig fokusert på skole, og opplevde at jeg glemte Gud helt. Jeg begynte å få en tanke om at Gud ikke bryr seg, og at han ikke ville ha noe med livet mitt å gjøre. Jeg la Bibelen helt vekk.

Månedene gikk og jeg begynte å kjenne på en sterk tomhet i hjertet mitt. En dag jeg gikk inn på rommet mitt, la jeg plutselig merke til Bibelen som lå der, nedstøvet i bokhylla.

Jeg tok den opp, børstet støvet av den, åpnet den og kom rett til kapittel 1 i Johannes-evangeliet.

“Det evige Ordet” leste jeg først.

“I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.”

Da kjente jeg plutselig at hjertet begynte å slå fortere og jeg kjente en varme som strålte inn i hjertet mitt. Det var ubeskrivelig. En kjærlighet som jeg ikke noen gang har kjent fra et menneske. Det var Guds kjærlighet! Og jeg skjønte det med en gang.

Han hadde ikke glemt meg!

Ordet er viktig

Der og da fikk jeg en påminnelse om hvem Jesus er og hva han har gjort for meg. Og plutselig gikk det opp for meg hvor viktig Ordet er, og at sannheten kommer fra det. I vers 12 står det: “Men hver den som tok imot Ham ga Han rett til å bli Guds barn, de som tror på Hans navn“.

Videre i vers 14: “Ordet ble kjøtt og tok bolig iblant oss”.

Gud vil være sammen med oss. Og han vil at vi skal følge ham og elske ham av hele vårt hjerte.

Gud viser vei

Under det andre året på videregående var jeg lærling i et elektrofirma. Etter seks måneder innså jeg at dette ble for tøft. Jeg var mye sliten og trøtt når jeg kom hjem fra jobb, så det ble lite bibellesning og tid med Gud.

De gangene jeg føler meg troløs, og lurer på om Gud har en plan for meg, så er Gud alltid trofast.

Når jeg har vært usikker på hva jeg skal gjøre videre i livet, så har Gud vært der. Jeg trodde jeg skulle bli elektriker, men Gud viste meg en annen vei. Jeg tror også at det var hans vilje at jeg skulle ta et år på bibelskole.

På Bildøy bibelskole fikk jeg oppleve et samhold med andre unge mennesker som også var søkende, og jeg har blitt mye tryggere i troen.

Til høsten skal jeg være med på oppstart av en ny internasjonal bibelskole, The Great Commission Bible School som menigheten har startet. Det gleder jeg meg til.

Gud er alltid trofast

De gangene jeg føler meg troløs, og lurer på om Gud har en plan for meg, så er Gud alltid trofast. Derfor er jeg sikker på at Gud bryr seg om livet mitt – og ditt – og at han kan åpne og lukke dører etter sin gode vilje.

Privat

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.